Ulica:

Miejscowość:

Kod pocztowy:

lubię to!
  Kontakt
   Wydawca
   Redakcja
  
  „...wszędzie tam, gdzie przerabia się drewno...”
Z kraju
Zwiększona żywotność kół, pasów i innych podzespołów
wielkość 
W zakładach drzewnych w Szczecinku innowacyjne koła przeszły surowe testy i sprawdziły się. Dlatego podczas Dremy dystrybutor zdecydował się zaprezentować tę nowość całej branży drzewnej i otrzymał Złoty Medal MTP.
Najbardziej innowacyjna jest zmiana materiału, z którego wykonywane są koła pasowe wentylowane VTP, wytwarzane przez niemieckiego producenta, a w kraju oferowane przez firmę TR Polska z Wałbrzycha, autoryzowanego dystrybutora i prowadzącego serwis montażowy, za który to produkt, po raz pierwszy pokazywany na targach Drema w Poznaniu, dystrybutor otrzymał Złoty Medal MTP. 
- Zwykłe żeliwo, powszechnie stosowane w kołach pasowych, zostało zastąpione lżejszym, ale bardziej wytrzymałym żeliwem sferoidalnym GGG60 - mówi Tomasz Rybczyński z TR Polska. - Wpływa to na redukcję masy koła 
i większą wytrzymałość. Przez zastosowanie nachylonych ramion znacznie zmniejszone zostały wewnętrzne naprężenia koła, zaś specjalnie ponacinana powierzchnia zewnętrzna koła polepsza wentylację, która powoduje znaczne zmniejszenie temperatury pracy pasa klinowego. To zaś skutkuje podwojeniem czasu jego eksploatacji. Wentylacja natomiast powoduje, że na kole nie gromadzi się osad; jest ono jakby samoczyszczące się podczas pracy. 

Dostępne są 4 profile
Koła wentylowane są nawet o 40-50 proc. lżejsze od standardowego koła. Oferowane są w różnych średnicach, które są zależne od profilu pasa. Dostępne są profile Z, A, B i C. 
- Wszystkie koła montowane są na tulejach, które są wyważane w procesie przygotowania do montażu razem z kołem i przystosowane są przez nas do odpowiednich prędkości, podanych przez klienta - dodaje rozmówca. - Przy zastosowaniu tych kół zmniejszone są koszty utrzymania serwisu danego urządzenia, ponieważ po montażu tych kół, z odpowiednimi pasami, przy odpowiednim napięciu, zgodnym z wyliczeniami, przez długi okres nie trzeba wykonywać jakichkolwiek czynności serwisowych. Dla użytkownika są to znaczące oszczędności finansowe.
Oszczędności są też związane z dalszą częścią układu napędowego. Występuje mniejsze zużywanie się łożysk, ponieważ jest mniejsza, wirująca masa kół, odnotowuje się mniejsze zużycie wałów i mogą mieć one mniejszą średnicę. Powoduje to odciążenie całego układu napędowego. W dłuższej perspektywie można także odczuć oszczędności energetyczne, gdyż wszystkie urządzenia przy mniejszej masie i mniejszej mocy silnika rozpędzają się szybciej, więc pobór prądu przy częstych uruchomieniach i zatrzymaniach jest o wiele mniejszy niż w standardowych rozwiązaniach.

Zwiększona odporność
Konstrukcja wentylowanych kół pasowych, przeznaczonych dla pasów klinowych, jest opatentowana na całym świecie i charakteryzuje się całkowicie nowym rozwiązaniem, łącząc w sobie wszystkie aspekty zoptymalizowanego funkcjonowania koła pasowego. Zastosowanie przez duńską odlewnię żeliwa GGG60 pozwala na zwiększenie prędkości obwodowej koła do 100 m/s oraz podwyższa odporność na zużycie pasa w miejscu styku z kołem.
Koła są także pokryte specjalną, chemiczną substancją powlekającą, powodującą lepszą współpracę koła z pasem klinowym. Zastosowano bowiem nową i bardziej wydajną metodę obróbki powierzchni odlewów ED.
- Proces ED zapewnia wysoką odporność chemiczną na olej, ropę naftową, płyn hamulcowy i smary oraz wyjątkowe własności fizyczne powłokom utwardzalnym - tłumaczy Tomasz Rybczyński. - Ponadto na powierzchnię ED mogą być bezpośrednio nakładane farby podkładowe i wykończeniowe. Jest to proces bardzo przyjazny dla środowiska, całkowicie wolny od jakichkolwiek substancji zanieczyszczających powietrze. Nowy sposób obróbki powierzchni zapewnia zwiększoną odporność na korozję.

Wydłużona żywotność kół i pasów
Koła pasowe VTP mają niższą, nawet o 17°C, temperaturę pracy niż standardowe koła pasowe. Ma to wielkie znaczenie dla ich żywotności, podobnie jak i dla pasów klinowych. 
Gwarantowana jest zwiększona żywotność pasów klinowych dzięki wspomnianym, wentylowanym rowkom, co powoduje obniżenie temperatury pracy nawet o 17°C.
Mniejsza masa oznacza mniejszy moment bezwładności i wymaga użycia mniejszych łożysk. To powoduje zmniejszenie kosztów eksploatacji. Są także odporne na wstrząsy, co zmniejsza ryzyko uszkodzenia w transporcie i montażu. Umożliwiają ponadto stosowanie pasów klinowych w wyższych temperaturach otoczenia.

Gdzie mogą być instalowane?
- Koła te mogą być instalowane w nowych i w istniejących układach napędowych, po przeliczeniu przez nas przekładni - podkreśla Tomasz Rybczyński. - Często, w bardziej skomplikowanych układach przenoszenia napędu, możliwe jest dzięki zastosowaniu kół pasowych wentylowanych VTP zmniejszenie liczby pasów, co prowadzi także do zmniejszenia gabarytów całej przekładni. 
Taka wymiana nie jest skomplikowana, albowiem przy zachowaniu dotychczasowych wałów ogranicza się do rozebrania starego układu, zamontowania nowego, wypoziomowania 
i wyosiowania. Przy dobrym dostępie do układu niekiedy cała zamiana 
jest realizowana w 3-4 godziny. Dotyczy to na przykład wentylatorów 
czy odpylaczy. 
- Od ponad roku koła są dostępne na krajowym rynku - mówi przedstawiciel TR Polska. - W zakładach drzewnych w Szczecinku przeszły surowe testy i sprawdziły się. Dlatego podczas Dremy zdecydowaliśmy się zaprezentować tę nowość całej branży drzewnej. Mamy już opinię użytkowników, że po zamontowaniu kół pasowych wentylowanych, przez rok nie mieli jakichkolwiek problemów eksploatacyjnych. Zwykle po roku przyjeżdżamy do firmy, sprawdzamy osiowość i napięcie rekomendowanych przez nas 
pasów, które w nowym układzie nie rozciągają się. Nie obserwuje się także zużycia kół. Są one zatem oferowane również producentom wentylatorów i innych urządzeń napędowych, którzy na tych targach wyrażali zainteresowanie nowością i pewnie w nowych produktach zaczną stosować lepsze rozwiązanie. 
Korzyści z inwestycji w koła pasowe wentylowane VTP szybko rekompensują poniesione nakłady. l

Zwiększona żywotność kół, pasów i innych podzespołów

W zakładach drzewnych w Szczecinku innowacyjne koła przeszły surowe testy i sprawdziły się. Dlatego podczas Dremy dystrybutor zdecydował się zaprezentować tę nowość całej branży drzewnej i otrzymał Złoty Medal MTP.
Najbardziej innowacyjna jest zmiana materiału, z którego wykonywane są koła pasowe wentylowane VTP, wytwarzane przez niemieckiego producenta, a w kraju oferowane przez firmę TR Polska z Wałbrzycha, autoryzowanego dystrybutora i prowadzącego serwis montażowy, za który to produkt, po raz pierwszy pokazywany na targach Drema w Poznaniu, dystrybutor otrzymał Złoty Medal MTP. 
- Zwykłe żeliwo, powszechnie stosowane w kołach pasowych, zostało zastąpione lżejszym, ale bardziej wytrzymałym żeliwem sferoidalnym GGG60 - mówi Tomasz Rybczyński z TR Polska. - Wpływa to na redukcję masy koła 
i większą wytrzymałość. Przez zastosowanie nachylonych ramion znacznie zmniejszone zostały wewnętrzne naprężenia koła, zaś specjalnie ponacinana powierzchnia zewnętrzna koła polepsza wentylację, która powoduje znaczne zmniejszenie temperatury pracy pasa klinowego. To zaś skutkuje podwojeniem czasu jego eksploatacji. Wentylacja natomiast powoduje, że na kole nie gromadzi się osad; jest ono jakby samoczyszczące się podczas pracy. 

Dostępne są 4 profile
Koła wentylowane są nawet o 40-50 proc. lżejsze od standardowego koła. Oferowane są w różnych średnicach, które są zależne od profilu pasa. Dostępne są profile Z, A, B i C. 
- Wszystkie koła montowane są na tulejach, które są wyważane w procesie przygotowania do montażu razem z kołem i przystosowane są przez nas do odpowiednich prędkości, podanych przez klienta - dodaje rozmówca. - Przy zastosowaniu tych kół zmniejszone są koszty utrzymania serwisu danego urządzenia, ponieważ po montażu tych kół, z odpowiednimi pasami, przy odpowiednim napięciu, zgodnym z wyliczeniami, przez długi okres nie trzeba wykonywać jakichkolwiek czynności serwisowych. Dla użytkownika są to znaczące oszczędności finansowe.
Oszczędności są też związane z dalszą częścią układu napędowego. Występuje mniejsze zużywanie się łożysk, ponieważ jest mniejsza, wirująca masa kół, odnotowuje się mniejsze zużycie wałów i mogą mieć one mniejszą średnicę. Powoduje to odciążenie całego układu napędowego. W dłuższej perspektywie można także odczuć oszczędności energetyczne, gdyż wszystkie urządzenia przy mniejszej masie i mniejszej mocy silnika rozpędzają się szybciej, więc pobór prądu przy częstych uruchomieniach i zatrzymaniach jest o wiele mniejszy niż w standardowych rozwiązaniach.

Zwiększona odporność
Konstrukcja wentylowanych kół pasowych, przeznaczonych dla pasów klinowych, jest opatentowana na całym świecie i charakteryzuje się całkowicie nowym rozwiązaniem, łącząc w sobie wszystkie aspekty zoptymalizowanego funkcjonowania koła pasowego. Zastosowanie przez duńską odlewnię żeliwa GGG60 pozwala na zwiększenie prędkości obwodowej koła do 100 m/s oraz podwyższa odporność na zużycie pasa w miejscu styku z kołem.
Koła są także pokryte specjalną, chemiczną substancją powlekającą, powodującą lepszą współpracę koła z pasem klinowym. Zastosowano bowiem nową i bardziej wydajną metodę obróbki powierzchni odlewów ED.
- Proces ED zapewnia wysoką odporność chemiczną na olej, ropę naftową, płyn hamulcowy i smary oraz wyjątkowe własności fizyczne powłokom utwardzalnym - tłumaczy Tomasz Rybczyński. - Ponadto na powierzchnię ED mogą być bezpośrednio nakładane farby podkładowe i wykończeniowe. Jest to proces bardzo przyjazny dla środowiska, całkowicie wolny od jakichkolwiek substancji zanieczyszczających powietrze. Nowy sposób obróbki powierzchni zapewnia zwiększoną odporność na korozję.

Wydłużona żywotność kół i pasów
Koła pasowe VTP mają niższą, nawet o 17°C, temperaturę pracy niż standardowe koła pasowe. Ma to wielkie znaczenie dla ich żywotności, podobnie jak i dla pasów klinowych. 
Gwarantowana jest zwiększona żywotność pasów klinowych dzięki wspomnianym, wentylowanym rowkom, co powoduje obniżenie temperatury pracy nawet o 17°C.
Mniejsza masa oznacza mniejszy moment bezwładności i wymaga użycia mniejszych łożysk. To powoduje zmniejszenie kosztów eksploatacji. Są także odporne na wstrząsy, co zmniejsza ryzyko uszkodzenia w transporcie i montażu. Umożliwiają ponadto stosowanie pasów klinowych w wyższych temperaturach otoczenia.

Gdzie mogą być instalowane?
- Koła te mogą być instalowane w nowych i w istniejących układach napędowych, po przeliczeniu przez nas przekładni - podkreśla Tomasz Rybczyński. - Często, w bardziej skomplikowanych układach przenoszenia napędu, możliwe jest dzięki zastosowaniu kół pasowych wentylowanych VTP zmniejszenie liczby pasów, co prowadzi także do zmniejszenia gabarytów całej przekładni. 
Taka wymiana nie jest skomplikowana, albowiem przy zachowaniu dotychczasowych wałów ogranicza się do rozebrania starego układu, zamontowania nowego, wypoziomowania 
i wyosiowania. Przy dobrym dostępie do układu niekiedy cała zamiana 
jest realizowana w 3-4 godziny. Dotyczy to na przykład wentylatorów 
czy odpylaczy. 
- Od ponad roku koła są dostępne na krajowym rynku - mówi przedstawiciel TR Polska. - W zakładach drzewnych w Szczecinku przeszły surowe testy i sprawdziły się. Dlatego podczas Dremy zdecydowaliśmy się zaprezentować tę nowość całej branży drzewnej. Mamy już opinię użytkowników, że po zamontowaniu kół pasowych wentylowanych, przez rok nie mieli jakichkolwiek problemów eksploatacyjnych. Zwykle po roku przyjeżdżamy do firmy, sprawdzamy osiowość i napięcie rekomendowanych przez nas 
pasów, które w nowym układzie nie rozciągają się. Nie obserwuje się także zużycia kół. Są one zatem oferowane również producentom wentylatorów i innych urządzeń napędowych, którzy na tych targach wyrażali zainteresowanie nowością i pewnie w nowych produktach zaczną stosować lepsze rozwiązanie. 
Korzyści z inwestycji w koła pasowe wentylowane VTP szybko rekompensują poniesione nakłady. l