Ulica:

Miejscowość:

Kod pocztowy:

lubię to!
  Kontakt
   Wydawca
   Redakcja
  
  „...wszędzie tam, gdzie przerabia się drewno...”
Technika i technologia
Przelotowe rozcinanie płyt
wielkość 
Seria profi line FSL to klasyczne wielopiły przelotowe produkowane przez firmę Homag. Maszyny te przeznaczone są do szybkiego, przelotowego rozcinania płyt na wstęgi i rowkowania. Znajdują zastosowanie w produkcji parkietu, podłóg laminowanych, półproduktów do produkcji drzwi, ościeżnic itp. Seria składa się z pięciu modeli różniących się takimi parametrami obróbki, jak maksymalna wysokość i szerokość rozcinanych elementów czy prędkość posuwu. 
Wał wraz z piłami posadowiony jest na specjalnych saniach, z precyzyjnymi prowadnicami liniowymi, umożliwiających jego wysunięcie poza korpus pilarki. fot. Homag
Spośród nich na szczególną uwagę zasługuje pilarka o symbolu FSL360 produkowana w trzech wariantach wymiarowych. Zróżnicowanie dotyczy tylko i wyłącznie jednego parametru – maksymalnej szerokości rozcinanej płyty. W pilarkach FSL360/15, FSL360/21 i FSL360/25 można rozcinać płyty o szerokości do 1500, 2100 i 2500 mm. Minimalna długość ciętego arkusza wynosi w standardzie 600 mm. W opcji można przystosować maszynę do rozcinania krótszych płyt – 450 mm. Biorąc pod uwagę warunki pracy maszyny oraz maksymalne wymiary rozcinanej płyty, konstrukcja nośna musi spełniać pod względem sztywności i wytrzymałości niezwykle wygórowane wymogi. Dlatego też korpus wykonany jest ze spawanych, stalowych, grubościennych profili zamkniętych i płaskowników. Gwarantuje to przede wszystkim wysoką jakość obróbki, a także niezawodność i trwałość obrabiarki.

Materiał o grubości od 6 do 40 mm wprowadzany jest do maszyny z wykorzystaniem napędzanego transportera rolkowego. Składa się on z górnych i dolnych ryflowanych, gumowych walców o średnicy 140 mm. Pewność i stabilność prowadzenia rozcinanych płyt uzyskano dzięki zastosowaniu docisku sprężynowego rolek górnych. Rozwiązanie to ma bardzo duży wpływ na jakość i precyzję obróbki – ± 0,2 mm/m – szczególnie przy maksymalnej prędkości posuwu, która wynosi 60 m/min. Opcjonalnie maszyna może pracować z prędkością nawet 80 m/min. Duża średnica ma jeszcze jeden bardzo istotny plus. Zużywają się one znacznie wolniej niż mniejsze, co znacznie wydłuża czas międzyserwisowy i zwiększa produktywność. Rolki napędzane są silnikiem elektrycznym poprzez podwójny, bezobsługowy łańcuch nazwany przez Homag „mega life”, czyli o bardzo długiej żywotności. Wymiana rolek jest niezwykle prosta, niewymagająca ingerencji w łożyskowanie czopów wałów, na których one pracują. W opcji możliwe jest zastąpienie napędu łańcuchowego przekładniami i wałkami Kardana. Taki system powoduje znaczne obniżenie poziomu generowanego hałasu.

Piły mocowane są na wale o średnicy 100 mm. Maksymalna średnica narzędzi tnących może wynosić 250 mm. W praktyce funkcjonują dwa systemy ustawiania dystansu pomiędzy nimi, a co za tym idzie – określania szerokości wycinanych elementów. Pierwszym, podstawowym są klasyczne pierścienie. Drugi to system hydraulicznego mocowania narzędzi. Podejmując decyzję, który z tych systemów chcemy mieć w naszej maszynie, musimy zdać sobie sprawę z jednego, istotnego faktu. Tradycyjne pierścienie dystansowe pozwalają na wycinanie elementów o minimalnej szerokości wynoszącej 10 mm, natomiast system hydrauliczny 50 mm. Wszystkie czynności nastawcze odbywają się bez konieczności „wkładania rąk” do wnętrza maszyny. Wał wraz z piłami posadowiony jest na specjalnych saniach, z precyzyjnymi prowadnicami liniowymi, umożliwiających jego wysunięcie poza korpus pilarki. Dzięki takiemu rozwiązaniu wymiana narzędzi tnących jest łatwa, a przede wszystkim bezpieczna. Dodatkowo wał został wyposażony w zintegrowany system łożyskowania, który eliminuje ryzyko uszkodzenia łożysk w trakcie wymiany narzędzi. Po założeniu nowych pił nie zachodzi również potrzeba regulacji samych łożysk. Opcjonalnie maszynę można uzbroić w drugi wał narzędziowy, co znacznie zwiększa elastyczność produkcji. Tak skomponowana maszyna pozwala na ustawienie i wycięcie elementów o kilku szerokościach w jednym przejściu.

FSL360 wyposażona została w centralny i niezwykle efektywny system odciągu wiórów. Odpowiednio ukształtowane osłony znajdują się zarówno pod, jak i nad strefą cięcia. Skuteczny odciąg eliminując zapylenie wewnątrz i wokół maszyny, wpływa na przedłużenie żywotności pił oraz, dzięki czystym rolkom posuwowym, na bardziej precyzyjny transport, a co za tym idzie – jakość obróbki. Istotną informacją dla potencjalnego użytkownika jest także fakt, że FSL360 wymaga dolnego podłączenia do centralnej instalacji odciągowej. Pilarka przystosowana jest do pracy zarówno jako maszyna wolno stojąca, jak i do współpracy z innymi maszynami w ustawieniu liniowym. Duża wydajność predestynuje ją jednoznacznie do zastosowania w zakładach o wysokim stopniu automatyzacji procesu produkcyjnego. 
Tomasz Bogacki
tomasz.bogacki@gpd24.pl
tel. 58 531 27 53

Przelotowe rozcinanie płyt

Seria profi line FSL to klasyczne wielopiły przelotowe produkowane przez firmę Homag. Maszyny te przeznaczone są do szybkiego, przelotowego rozcinania płyt na wstęgi i rowkowania. Znajdują zastosowanie w produkcji parkietu, podłóg laminowanych, półproduktów do produkcji drzwi, ościeżnic itp. Seria składa się z pięciu modeli różniących się takimi parametrami obróbki, jak maksymalna wysokość i szerokość rozcinanych elementów czy prędkość posuwu. Spośród nich na szczególną uwagę zasługuje pilarka o symbolu FSL360 produkowana w trzech wariantach wymiarowych. Zróżnicowanie dotyczy tylko i wyłącznie jednego parametru – maksymalnej szerokości rozcinanej płyty. W pilarkach FSL360/15, FSL360/21 i FSL360/25 można rozcinać płyty o szerokości do 1500, 2100 i 2500 mm. Minimalna długość ciętego arkusza wynosi w standardzie 600 mm. W opcji można przystosować maszynę do rozcinania krótszych płyt – 450 mm. Biorąc pod uwagę warunki pracy maszyny oraz maksymalne wymiary rozcinanej płyty, konstrukcja nośna musi spełniać pod względem sztywności i wytrzymałości niezwykle wygórowane wymogi. Dlatego też korpus wykonany jest ze spawanych, stalowych, grubościennych profili zamkniętych i płaskowników. Gwarantuje to przede wszystkim wysoką jakość obróbki, a także niezawodność i trwałość obrabiarki.

Materiał o grubości od 6 do 40 mm wprowadzany jest do maszyny z wykorzystaniem napędzanego transportera rolkowego. Składa się on z górnych i dolnych ryflowanych, gumowych walców o średnicy 140 mm. Pewność i stabilność prowadzenia rozcinanych płyt uzyskano dzięki zastosowaniu docisku sprężynowego rolek górnych. Rozwiązanie to ma bardzo duży wpływ na jakość i precyzję obróbki – ± 0,2 mm/m – szczególnie przy maksymalnej prędkości posuwu, która wynosi 60 m/min. Opcjonalnie maszyna może pracować z prędkością nawet 80 m/min. Duża średnica ma jeszcze jeden bardzo istotny plus. Zużywają się one znacznie wolniej niż mniejsze, co znacznie wydłuża czas międzyserwisowy i zwiększa produktywność. Rolki napędzane są silnikiem elektrycznym poprzez podwójny, bezobsługowy łańcuch nazwany przez Homag „mega life”, czyli o bardzo długiej żywotności. Wymiana rolek jest niezwykle prosta, niewymagająca ingerencji w łożyskowanie czopów wałów, na których one pracują. W opcji możliwe jest zastąpienie napędu łańcuchowego przekładniami i wałkami Kardana. Taki system powoduje znaczne obniżenie poziomu generowanego hałasu.

Piły mocowane są na wale o średnicy 100 mm. Maksymalna średnica narzędzi tnących może wynosić 250 mm. W praktyce funkcjonują dwa systemy ustawiania dystansu pomiędzy nimi, a co za tym idzie – określania szerokości wycinanych elementów. Pierwszym, podstawowym są klasyczne pierścienie. Drugi to system hydraulicznego mocowania narzędzi. Podejmując decyzję, który z tych systemów chcemy mieć w naszej maszynie, musimy zdać sobie sprawę z jednego, istotnego faktu. Tradycyjne pierścienie dystansowe pozwalają na wycinanie elementów o minimalnej szerokości wynoszącej 10 mm, natomiast system hydrauliczny 50 mm. Wszystkie czynności nastawcze odbywają się bez konieczności „wkładania rąk” do wnętrza maszyny. Wał wraz z piłami posadowiony jest na specjalnych saniach, z precyzyjnymi prowadnicami liniowymi, umożliwiających jego wysunięcie poza korpus pilarki. Dzięki takiemu rozwiązaniu wymiana narzędzi tnących jest łatwa, a przede wszystkim bezpieczna. Dodatkowo wał został wyposażony w zintegrowany system łożyskowania, który eliminuje ryzyko uszkodzenia łożysk w trakcie wymiany narzędzi. Po założeniu nowych pił nie zachodzi również potrzeba regulacji samych łożysk. Opcjonalnie maszynę można uzbroić w drugi wał narzędziowy, co znacznie zwiększa elastyczność produkcji. Tak skomponowana maszyna pozwala na ustawienie i wycięcie elementów o kilku szerokościach w jednym przejściu.

FSL360 wyposażona została w centralny i niezwykle efektywny system odciągu wiórów. Odpowiednio ukształtowane osłony znajdują się zarówno pod, jak i nad strefą cięcia. Skuteczny odciąg eliminując zapylenie wewnątrz i wokół maszyny, wpływa na przedłużenie żywotności pił oraz, dzięki czystym rolkom posuwowym, na bardziej precyzyjny transport, a co za tym idzie – jakość obróbki. Istotną informacją dla potencjalnego użytkownika jest także fakt, że FSL360 wymaga dolnego podłączenia do centralnej instalacji odciągowej. Pilarka przystosowana jest do pracy zarówno jako maszyna wolno stojąca, jak i do współpracy z innymi maszynami w ustawieniu liniowym. Duża wydajność predestynuje ją jednoznacznie do zastosowania w zakładach o wysokim stopniu automatyzacji procesu produkcyjnego.