Ulica:

Miejscowość:

Kod pocztowy:

lubię to!
  Kontakt
   Wydawca
   Redakcja
  
  „...wszędzie tam, gdzie przerabia się drewno...”
Ekonomia i rynek
Innowacyjne rozwiązania już nie tylko w oknach dachowych
wielkość 
Odkąd na światowym rynku pojawiła się marka Fakro, innowacyjność całej branży okien dachowych bardzo mocno wzrosła, a na tym najbardziej zyskuje klient. Obecnie co siódme okno sprzedawane na całym świecie jest oknem firmy Fakro. 
Innowacyjne produkty były wielokrotnie nagradzane na targach Budma w Poznaniu. fot. Jerzy Piątkowski
Fakro z Nowego Sącza jest w naszej branży firmą, której ogromny rozwój miał miejsce w okresie minionych 25 lat przeobrażeń gospodarczych. Niewielki zakład rozpoczął działalność w 1991 r. A dzisiaj Grupa Fakro ma 12 zakładów produkcyjnych zlokalizowanych w Polsce, Rosji, Chinach oraz na Ukrainie. Jest aktualnie drugą firmą na świecie pod względem sprzedaży okien dachowych, z około 15-proc. udziałem w rynku globalnym.
- Rozwój firmy determinowany jest w największym stopniu poprzez eksport, bo właśnie działania eksportowe pozwalają nam się rozwijać. Możemy poznawać potrzeby klientów w różnych zakątkach świata - mówi Janusz Komurkiewicz, dyrektor ds. marketingu Fakro. - Te doświadczenia zbieramy i wdrażamy w naszym dziale badań i rozwoju. A wytwarzaniem i sprzedażą tych innowacyjnych produktów zajmuje się w naszych zakładach i przedstawicielstwach ponad 3300 pracowników na całym świecie. Firma rozpoczęła swoją ekspansję na rynkach zagranicznych w 1993 r., a obecnie 70 proc. ogólnej produkcji trafia na rynki zagraniczne.

Najbardziej innowacyjna firma
Z jednej strony Fakro jest produkcyjnym liderem, ale jednocześnie jest jedną z najbardziej innowacyjnych firm w Polsce.
- W wyniku działań 100 własnych konstruktorów oraz współpracy z placówkami naukowo-badawczymi każdego roku powstaje wiele nowych produktów - mówi Janusz Komurkiewicz. - Na tyle innowacyjnych, że stworzyło firmie Fakro możliwość dokonania 103 zgłoszeń patentowych. Nasza aktywność ma też ogromny wpływ na… konkurentów. Można powiedzieć, że zmieniamy rynek na lepszy, albowiem od momentu rozpoczęcia naszej działalności produkcyjnej znacząco wzrosła liczba zgłoszeń patentowych dokonywanych przez innych producentów okien dachowych. Dlatego ten fragment drewnianej stolarki otworowej należy dzisiaj do najbardziej rozwiniętych technicznie. Producenci prześcigają się w innowacjach usprawniających ich eksploatację, ale także zapewniających odprowadzanie wilgotności, ochronę ciepła, ochronę przed nadmiernym nagrzaniem pomieszczeń itp. Rozwiązaniami, które już wprowadziliśmy do standardowej oferty, wyprzedzamy często przepisy, a w wielu przypadkach nawet oczekiwania klientów.
Innowacyjne rozwiązania wprowadzane są nie tylko w oknach dachowych, ale i w akcesoriach zewnętrznych i wewnętrznych.
- Dalej będziemy producentem okien dachowych, jednak rynek się zmienia, stąd też nowe wyzwania, próby poszerzenia naszej działalności, dotarcia z nowymi produktami do kolejnych grup klientów - przekonuje dyrektor marketingu. - Typowe okno dachowe to podstawa działalności Fakro, jednak firma nie koncentruje się już wyłącznie na tych produktach. Nowością, którą zaprezentowano na tegorocznych targach Budma w Poznaniu, jest okno do dachów płaskich. Możliwe jest zamontowanie go w połaci dachu. Rozszerzamy działalność również o okna pionowe, a przede wszystkim o akcesoria do okien z zakresu automatyki. Tego wymaga dzisiaj bardziej wygodny klient, który chce większość funkcji obsługiwać za pomocą pilota, a my na te oczekiwania szybko odpowiadamy.

Okno, ale z dodatkami
Z każdym rokiem Fakro lepiej rozumiało, że nie może ograniczać się wyłącznie do oferowania okien dachowych. Dlatego obecnie w ramach systemu Fakro oferuje szeroką grupę własnych produktów uzupełniających, związanych bezpośrednio z dachem, takich jak membrany, folie dachowe czy nawet świetliki rurowe, które dostarczają światło naturalne do miejsc, gdzie nie ma możliwości zamontowania ani okna pionowego, ani okna dachowego.
Z optymizmem przed kilkoma laty rozpoczęto też wytwarzanie systemów solarnych. Wydawało się, że zainteresowanie wykorzystaniem energii słonecznej będzie się bardzo mocno rozwijało. Niestety, brak wsparcia ze strony programów rządowych powoduje, że te produkty słabo się sprzedają, dlatego Fakro z nich nie rezygnuje, ale też zbyt intensywnie nie rozwija, ponieważ szanse na zwrot nakładów finansowych są obecnie niewielkie.
Dużo lepszym pomysłem okazało się podjęcie produkcji schodów strychowych. Mimo sporej konkurencji, udało się przekonać tysiące nabywców do schodów supertermoizolacyjnych LWT i dzisiaj Fakro może się pochwalić, że jest także największym producentem schodów strychowych chowanych w suficie.

Innowacyjne produkty
Schody termoizolacyjne przeznaczone dla budownictwa energooszczędnego doskonale sprawdzają się przy montażu w miejscach, gdzie występuje duża różnica temperatur między pomieszczeniem ogrzewanym a strychem nieużytkowym. Wyposażone są w termoizolacyjną klapę typu sandwich o grubości 80 mm, wypełnioną wyłącznie styropianem, co zapewnia współczynnik termoizolacyności na poziomie 0,51 W/m2K. Doskonałą szczelność zapewnia potrójny system uszczelek.
Innymi innowacyjnymi rozwiązaniami są: okno uchylno-obrotowe o podniesionej osi obrotu, z bardzo innowacyjnym mechanizmem otwierania, dzięki czemu otwarte poziomo okno znajduje się 206 cm nad podłogą, oraz najbardziej funkcjonalne okno balkonowe FGH-V, typu galeria. Jest to okno dwuskrzydłowe, które po otwarciu, po uchyleniu jednego skrzydła do góry, a drugiego - do pionu, tworzy bardzo funkcjonalny balkon w połaci dachu. W programie produkcyjnym jest także okno uchylno-obrotowe FPP-V preSelect, które wyznaczyło pewien standard w branży. Zastosowano w nim bardzo innowacyjne rozwiązanie dwufunkcyjne, z oryginalnym mechanizmem przełączania i z dużą stabilnością. Dzięki temu użytkownik wybiera sobie jednym ruchem przełącznika funkcję okna, które ją zapamiętuje.

Promocja kraju przy okazji szkoleń
- Każdy produkt Fakro jest dostępny w ciągu trzech dni, w każdym rejonie Europy - zapewnia Janusz Komurkiewicz. - Jeżeli w jakimś magazynie europejskim nie ma okna, które klient zamawia, to w ciągu trzech dni jesteśmy w stanie je dostarczyć, bo tak mamy w tej chwili rozwiniętą logistykę w Europie. Ponadto, w firmie Fakro w ciągu jednego sezonu szkoleniowego szkolimy co roku około 5000 naszych partnerów, dekarzy i sprzedawców z całej Europy. Dzięki temu promujemy też Polskę jako kraj. Niejednokrotnie dekarze i sprzedawcy z różnych zakątków świata, którzy byli u nas na szkoleniu, wracają do Polski z rodzinami, zwiedzają nasz kraj. 
Jerzy Piątkowski

Innowacyjne rozwiązania już nie tylko w oknach dachowych

Odkąd na światowym rynku pojawiła się marka Fakro, innowacyjność całej branży okien dachowych bardzo mocno wzrosła, a na tym najbardziej zyskuje klient. Obecnie co siódme okno sprzedawane na całym świecie jest oknem firmy Fakro. Fakro z Nowego Sącza jest w naszej branży firmą, której ogromny rozwój miał miejsce w okresie minionych 25 lat przeobrażeń gospodarczych. Niewielki zakład rozpoczął działalność w 1991 r. A dzisiaj Grupa Fakro ma 12 zakładów produkcyjnych zlokalizowanych w Polsce, Rosji, Chinach oraz na Ukrainie. Jest aktualnie drugą firmą na świecie pod względem sprzedaży okien dachowych, z około 15-proc. udziałem w rynku globalnym.
- Rozwój firmy determinowany jest w największym stopniu poprzez eksport, bo właśnie działania eksportowe pozwalają nam się rozwijać. Możemy poznawać potrzeby klientów w różnych zakątkach świata - mówi Janusz Komurkiewicz, dyrektor ds. marketingu Fakro. - Te doświadczenia zbieramy i wdrażamy w naszym dziale badań i rozwoju. A wytwarzaniem i sprzedażą tych innowacyjnych produktów zajmuje się w naszych zakładach i przedstawicielstwach ponad 3300 pracowników na całym świecie. Firma rozpoczęła swoją ekspansję na rynkach zagranicznych w 1993 r., a obecnie 70 proc. ogólnej produkcji trafia na rynki zagraniczne.

Najbardziej innowacyjna firma
Z jednej strony Fakro jest produkcyjnym liderem, ale jednocześnie jest jedną z najbardziej innowacyjnych firm w Polsce.
- W wyniku działań 100 własnych konstruktorów oraz współpracy z placówkami naukowo-badawczymi każdego roku powstaje wiele nowych produktów - mówi Janusz Komurkiewicz. - Na tyle innowacyjnych, że stworzyło firmie Fakro możliwość dokonania 103 zgłoszeń patentowych. Nasza aktywność ma też ogromny wpływ na… konkurentów. Można powiedzieć, że zmieniamy rynek na lepszy, albowiem od momentu rozpoczęcia naszej działalności produkcyjnej znacząco wzrosła liczba zgłoszeń patentowych dokonywanych przez innych producentów okien dachowych. Dlatego ten fragment drewnianej stolarki otworowej należy dzisiaj do najbardziej rozwiniętych technicznie. Producenci prześcigają się w innowacjach usprawniających ich eksploatację, ale także zapewniających odprowadzanie wilgotności, ochronę ciepła, ochronę przed nadmiernym nagrzaniem pomieszczeń itp. Rozwiązaniami, które już wprowadziliśmy do standardowej oferty, wyprzedzamy często przepisy, a w wielu przypadkach nawet oczekiwania klientów.
Innowacyjne rozwiązania wprowadzane są nie tylko w oknach dachowych, ale i w akcesoriach zewnętrznych i wewnętrznych.
- Dalej będziemy producentem okien dachowych, jednak rynek się zmienia, stąd też nowe wyzwania, próby poszerzenia naszej działalności, dotarcia z nowymi produktami do kolejnych grup klientów - przekonuje dyrektor marketingu. - Typowe okno dachowe to podstawa działalności Fakro, jednak firma nie koncentruje się już wyłącznie na tych produktach. Nowością, którą zaprezentowano na tegorocznych targach Budma w Poznaniu, jest okno do dachów płaskich. Możliwe jest zamontowanie go w połaci dachu. Rozszerzamy działalność również o okna pionowe, a przede wszystkim o akcesoria do okien z zakresu automatyki. Tego wymaga dzisiaj bardziej wygodny klient, który chce większość funkcji obsługiwać za pomocą pilota, a my na te oczekiwania szybko odpowiadamy.

Okno, ale z dodatkami
Z każdym rokiem Fakro lepiej rozumiało, że nie może ograniczać się wyłącznie do oferowania okien dachowych. Dlatego obecnie w ramach systemu Fakro oferuje szeroką grupę własnych produktów uzupełniających, związanych bezpośrednio z dachem, takich jak membrany, folie dachowe czy nawet świetliki rurowe, które dostarczają światło naturalne do miejsc, gdzie nie ma możliwości zamontowania ani okna pionowego, ani okna dachowego.
Z optymizmem przed kilkoma laty rozpoczęto też wytwarzanie systemów solarnych. Wydawało się, że zainteresowanie wykorzystaniem energii słonecznej będzie się bardzo mocno rozwijało. Niestety, brak wsparcia ze strony programów rządowych powoduje, że te produkty słabo się sprzedają, dlatego Fakro z nich nie rezygnuje, ale też zbyt intensywnie nie rozwija, ponieważ szanse na zwrot nakładów finansowych są obecnie niewielkie.
Dużo lepszym pomysłem okazało się podjęcie produkcji schodów strychowych. Mimo sporej konkurencji, udało się przekonać tysiące nabywców do schodów supertermoizolacyjnych LWT i dzisiaj Fakro może się pochwalić, że jest także największym producentem schodów strychowych chowanych w suficie.

Innowacyjne produkty
Schody termoizolacyjne przeznaczone dla budownictwa energooszczędnego doskonale sprawdzają się przy montażu w miejscach, gdzie występuje duża różnica temperatur między pomieszczeniem ogrzewanym a strychem nieużytkowym. Wyposażone są w termoizolacyjną klapę typu sandwich o grubości 80 mm, wypełnioną wyłącznie styropianem, co zapewnia współczynnik termoizolacyności na poziomie 0,51 W/m2K. Doskonałą szczelność zapewnia potrójny system uszczelek.
Innymi innowacyjnymi rozwiązaniami są: okno uchylno-obrotowe o podniesionej osi obrotu, z bardzo innowacyjnym mechanizmem otwierania, dzięki czemu otwarte poziomo okno znajduje się 206 cm nad podłogą, oraz najbardziej funkcjonalne okno balkonowe FGH-V, typu galeria. Jest to okno dwuskrzydłowe, które po otwarciu, po uchyleniu jednego skrzydła do góry, a drugiego - do pionu, tworzy bardzo funkcjonalny balkon w połaci dachu. W programie produkcyjnym jest także okno uchylno-obrotowe FPP-V preSelect, które wyznaczyło pewien standard w branży. Zastosowano w nim bardzo innowacyjne rozwiązanie dwufunkcyjne, z oryginalnym mechanizmem przełączania i z dużą stabilnością. Dzięki temu użytkownik wybiera sobie jednym ruchem przełącznika funkcję okna, które ją zapamiętuje.

Promocja kraju przy okazji szkoleń
- Każdy produkt Fakro jest dostępny w ciągu trzech dni, w każdym rejonie Europy - zapewnia Janusz Komurkiewicz. - Jeżeli w jakimś magazynie europejskim nie ma okna, które klient zamawia, to w ciągu trzech dni jesteśmy w stanie je dostarczyć, bo tak mamy w tej chwili rozwiniętą logistykę w Europie. Ponadto, w firmie Fakro w ciągu jednego sezonu szkoleniowego szkolimy co roku około 5000 naszych partnerów, dekarzy i sprzedawców z całej Europy. Dzięki temu promujemy też Polskę jako kraj. Niejednokrotnie dekarze i sprzedawcy z różnych zakątków świata, którzy byli u nas na szkoleniu, wracają do Polski z rodzinami, zwiedzają nasz kraj.