Automatyczne linie lakiernicze zdaniem wielu przedsiębiorców nadają się wyłącznie dla dużych firm, a bariera, jaką jest koszt wejścia w takie rozwiązania, często skutecznie ich do tego zniechęca. Zdecydowanie temu twierdzeniu zaprzecza firma UNISON.
Wielu małych i średnich przedsiębiorców z branży drzewnej częstokroć uważa, że automatyzacja procesów lakierniczych jest nieopłacalna. Przedstawiciele firmy UNISON Sp. z o.o. słyszą te słowa niejednokrotnie od samych właścicieli w trakcie licznych spotkań. I, jak zapewniają, po takim stwierdzeniu wiedzą, że muszą zaczynać cały proces budowania świadomości w tym zakresie praktycznie od zera.
Zmiana myślenia zaczyna się tu i teraz
– Wiemy, że wśród przeciwników automatyzacji zakorzeniło się przekonanie, że taka droga rozwoju wiąże się przede wszystkim z dużymi kosztami. Blokadę stanowi także błędne przekonanie, że automatyczne malowanie jest dobre tylko do dużych serii, czy też przeświadczenie, że maszyna generuje duże straty lakieru. Wyobrażenie o skomplikowanym wdrożeniu oraz brak pełnej świadomości z korzyści tylko potęguje niechęć do automatyzacji tego procesu – komentuje taką sytuację wiceprezes UNISON Rafał Jackiewicz.
Jak łatwo się domyślić, rzeczywistość wcale nie rysuje się w tak ciemnych barwach, trzeba tylko sobie odpowiedzieć na nader istotne pytania – jaką wagę przywiązujemy do wykonywanych w zakładzie procesów lakierniczych i ich analizy? Czy mamy świadomość szansy rozwoju, która czeka na naszą firmę oraz czy – mentalnie – jesteśmy gotowi na automatyzację procesów lakierniczych?
Lakierowanie za pomocą robota
Przyznajmy, że nawet najwięksi przeciwnicy automatycznego lakierowania wiedzą, iż zmiana w sposobie jego wykonywania może przynieść wiele korzyści. Stoi za tym choćby precyzja i powtarzalność wpływająca na jakość lakierowanych produktów, a co za tym idzie – na wzrost ich sprzedaży. Niemniej ważne jest mniejsze zużycie surowców i oszczędność – często bardzo drogiego – lakieru. Do tego dochodzi jeszcze minimalizacja ryzyka błędu ludzkiego, a przy tym znaczne obniżenie kosztów pracy.
I są to tylko nieliczne korzyści, które po przejściu, albo w trakcie analizy możliwości przejścia, na automatyczne lakierowanie, pojawiają się w głowach przedsiębiorców z tej branży. Problem jednak w tym, że nawet one częstokroć nie są wystarczającym argumentem za tym, by podejmować jakiekolwiek działanie, by do automatyzacji dotrzeć. W końcu to inicjatywa, która – co prawda tylko w teorii – wydaje się żmudna i długotrwała.
UNISON zaprzecza temu twierdzeniu.
– W naszej firmie przekonujemy, że warto podjąć trochę trudu. Zwłaszcza w przypadku, jeśli zależy nam na rozwoju swojej firmy i większym udziale w rynku. Z doświadczenia wiemy, że nawet w małym przedsiębiorstwie miesięczne oszczędności potrafią wynosić 10 000 zł i więcej – informuje Rafał Jackiewicz.
Te liczby firma wzięła z przykładów wdrożeń u swoich klientów. I dzieli się nimi chętnie podczas spotkań z potencjalnymi klientami.
– A ci, którzy do tej pory nam zaufali, dzisiaj powtarzają, że to była jedna z lepszych decyzji biznesowych w ich życiu.
Najtrudniejszy pierwszy krok
– „Skąd wezmę na to pieniądze? Ja się na tym nie znam. Co w przypadku, gdy coś się popsuje?” – te obiekcje słyszymy najczęściej, gdy uświadomimy już przedsiębiorcy twarde korzyści finansowe – opowiada wiceprezes UNISON.
Główną barierą wejścia jest bowiem koszt inwestycji. Jeśli przedsiębiorca nie posiada wolnych środków, to na rynku funkcjonuje wiele rozwiązań, które pozwalają sfinansować własny automat do lakierowania. Kredyt, leasing, a nawet specjalne dotacje przeznaczone dla firm, które chcą rozwijać własną działalność.
– W każdym z tych przypadków jesteśmy w stanie udzielić cennych informacji, opierając się na doświadczeniu naszym i naszych klientów – podpowiada Rafał Jackiewicz.
Drugą obiekcją jest brak wiedzy na temat automatycznego lakierowania.
– Przedsiębiorcy dziwią się, gdy słyszą, że wcale nie muszą się na tym znać. To my jesteśmy od tego, by kompleksowo przeszkolić przyszłych operatorów. Co więcej, możemy pomóc w doborze odpowiedniego materiału lakierniczego. Na koniec ustawimy niezbędne parametry lakierowania, by otrzymać jak najlepszy efekt.
Finalną przeszkodą jest strach przed przestojem. Niedziałająca maszyna to brak zysku. Choć usterki zdarzają się rzadko, to – jak łatwo się domyślić – UNISON i na takie wypadki ma skuteczne rozwiązanie.
– Nasi inżynierowie są w stanie połączyć się zdalnie z maszyną i w kilka chwil usunąć awarię. Gdy sprawa jest poważniejsza, niezwłocznie pojawiamy się w miejscu produkcji i przywracamy automat do działania – tłumaczy wiceprezes firmy.
Więcej, lepiej, powtarzalnie
– Nasze roboty lakiernicze gwarantują wyjątkową precyzję i powtarzalność wykończenia każdego elementu, co jest kluczowe dla uzyskania perfekcyjnego efektu wizualnego. Dzięki temu minimalizujesz ryzyko zacieków, niedomalowań i nierówności w grubości powłok.
Co więcej, jak deklaruje UNISON, robot utrzymuje stałą dokładność i tempo pracy, niezależnie od upływu czasu. Takiej konsekwencji trudno oczekiwać przy ręcznym lakierowaniu, gdzie zmęczenie i znużenie wpływają na jakość wykonania.
– Urządzenia programujemy tak, aby precyzyjnie dozować ilość lakieru, potrzebną do pokrycia danego elementu. Dzięki zaawansowanemu systemowi zarządzania strumieniem lakieru, rozpylanie rozpoczyna się dokładnie przed, a kończy tuż po zakończeniu malowania określonego obszaru. Taki sposób działania minimalizuje straty materiału, które przy ręcznym lakierowaniu mogą być znaczące. W skali miesiąca, uzyskane w ten sposób oszczędności mogą być na tyle duże, że pokryją koszty leasingu robota lakierniczego – dodaje Rafał Jackiewicz.
Nieprzerwana praca i szybkie tempo działania robota znacznie skracają czas produkcji. W efekcie firma jest w stanie wyprodukować więcej frontów, elementów meblowych czy innych produktów wymagających lakierowania w krótszym czasie. A proste programowanie robota pozwala na realizację specyficznych zamówień klientów, co umożliwia elastyczne dostosowanie się do dynamicznych zmian rynkowych.
– Dzięki temu łatwiej umocnić swoją pozycję na rynku, dostarczając produkty najwyższej jakości przy jednoczesnym utrzymaniu konkurencyjnych cen.
Zyskaj sprawdzonego partnera w biznesie
UNISON nie ogranicza się jedynie do produkcji maszyn.
– Dbamy o każdy aspekt związany z ich użytkowaniem. Oferujemy wsparcie w doborze technologii lakierowania, szkolimy operatorów, zapewniamy szybki serwis – zarówno zdalnie, jak i na miejscu, a także dostarczamy części zamienne i materiały eksploatacyjne. W odróżnieniu od konkurencji – jesteśmy z klientem przez cały czas użytkowania naszej maszyny. Nasza współpraca nie kończy się w momencie dostarczenia robota do hali produkcyjnej. Naszą najlepszą rekomendacją jest maszyna, która pracuje i przynosi zyski dla klienta. Stąd nasze indywidualne podejście i troska o ich sukces. To tylko część tego, co wyróżnia firmę UNISON na rynku. A z czasem, co podkreślają jej przedstawiciele, coraz więcej firm przekonuje się, że warto było jej zaufać.
~sat