Doskonały w przypadku produkcji jednostkowej lub krótkoseryjnej

Doskonały w przypadku produkcji jednostkowej lub krótkoseryjnej

Fakt zastosowania transportera papierowego ma zasadniczy wpływ na szybkość przestawiania automatu na inny rodzaj lub kolor materiału wykończeniowego.

Oferta handlowa Cefla Finishing Group dotycząca automatycznego, natryskowego wykańczania powierzchni elementów płytowych składa się z wielu, różniących się zaawansowaniem technicznym, rozwiązań. Nie oznacza to jednak, że zastosowanie mniej lub bardziej skomplikowanych układów powoduje jakikolwiek rozrzut w kwestii jakości powłoki lakierniczej. Ten bardzo istotny, z punktu widzenia użytkownika, a także odbiorcy gotowych produktów, czynnik jest niezmienny dla wszystkich maszyn. Końcowy efekt ich pracy sprawia, że Cefla jest jednym ze światowych liderów w tej dziedzinie. Zróżnicowanie to wynika natomiast z przeznaczenia poszczególnych automatów lakierniczych, a co za tym idzie ich wydajności, elastyczności i systemu produkcyjnego, w jakim mają funkcjonować.

Podciśnieniowy pas prowadzący

Doskonałym reprezentantem maszyn znajdujących zastosowanie w małych i średniej wielkości przedsiębiorstwach jest oscylacyjny automat lakierniczy nazwany przez producenta Prima. Jest to niewielkich rozmiarów maszyna, która wyposażona jest w jedno ramię z czterema pistoletami. Jej cechą charakterystyczną jest system transportu bazujący na przenośniku papierowym o szerokości 1500 mm. Efektywna, maksymalna szerokość robocza tej maszyny wynosi natomiast 1300 mm.

Urządzenie zostało wyposażone w jedno ramię z dwoma pistoletami. Fot. Cefla

Fakt zastosowania wspomnianego wyżej transportera ma zasadniczy wpływ na szybkość przestawiania automatu na inny rodzaj lub kolor materiału wykończeniowego. Jak nietrudno się domyślić, automat w tej wersji sprawdzać się będzie doskonale w przypadku produkcji jednostkowej lub krótkoseryjnej, a także w systemie produkcyjnym wymagającym wykańczania poszczególnych elementów w ściśle określonym czasie. Jest to także maszyna, która stanowi doskonałe rozwiązanie dla firm rozpoczynających swoją „przygodę” z natryskiem automatycznym.

Papierowa taśma przesuwa się po specjalnym podciśnieniowym pasie prowadzącym. Rozwiązanie to zapewnia płynny ruch wymiennego transportera oraz prawidłowe jego odwijanie i nawijanie. W porównaniu do maszyn z klasycznym transporterem bezkońcowym ma ono także bardzo istotny plus. Otóż w systemie tym nie dochodzi do zabrudzenia materiałem lakierniczym lewych stron elementów, podczas gdy płaszczyzny prawe oraz wąskie są idealnie wykończone. Nadmiar lakieru „lądujący” w trakcie tego procesu na transporterze jest nawijany razem z nim na rolkę odbiorczą, a kolejne elementy układane są na czystej powierzchni.

System kontroli i regulacji natrysku

Wymienny transporter wyposażony jest w automatyczny mechanizm odwijająco-zwijający. Składa się on z dwóch napędzanych rolek, które umiejscowione zostały w strefie odbiorczej. Są one podwieszone na wspornikach pod, stanowiącym przedłużenie transportera, napędzanym przenośnikiem rolkowym. Taki sam przenośnik zamontowany został również w strefie podawczej, a obydwa ułatwiają podawanie i odbiór elementów.

Zamontowanie obydwóch rolek pod stołem odbiorczym pozwala na skrócenie czasu ich wymiany do zaledwie kilku minut, a proces ten przebiega z wykorzystaniem specjalnie do tego zaprojektowanych wózków.

Zrolowana taśma papierowa lub foliowa dostarczana jest w odcinkach o długości 2800 m.

Prędkość pracy systemu transportowego jest płynnie regulowana, z wykorzystaniem inwertera, w zakresie od 1,5 do 6 m/min. 

Standardowym wyposażeniem układu jest system szybkiej wymiany pistoletów. Fot. Cefla

Jednostka natryskowa to wspomniane wyżej cztery pistolety zainstalowane na, oscylującym w poprzek kierunku posuwu, ramieniu. Standardowym wyposażeniem układu jest system szybkiej wymiany pistoletów. Wózek, na którym porusza się ramię z pistoletami, sterowany jest przez elektroniczny system kontroli prędkości. Podstawowa wersja automatu
Prima posiada dwa obiegi lakieru.

Cała strefa lakierowania znajduje się oczywiście w oświetlonej kabinie wyposażonej w dwoje bocznych drzwi klapowych. Są one wykonane ze szkła, dzięki czemu operator może obserwować przebieg procesu lakierowania. Tuż przed wspomnianą strefą, nad transporterem zainstalowano listwę ze 120 fotodiodami. Jest to system kontroli i regulacji natrysku. Fotodiody dokonują pomiaru wymiarów lakierowanych elementów oraz ich położenia na taśmie transportera.

Wyniki przekazywane są do systemu sterującego pracą automatu. Pozwala to na uzyskanie znacznych oszczędności materiału lakierniczego, ponieważ pistolety nie podają go przez cały czas, a tylko wówczas, gdy znajduje się pod nimi wykańczany element. Automat przystosowany jest do lakierowania elementów, których minimalna długość wynosi 250, natomiast grubość 60 mm. 

Automatyczna kontrola i korekta obiegu powietrza

Wysokowydajne filtry oraz specjalnie ukształtowany strop kabiny gwarantują, że powietrze dostarczane do strefy lakierowania jest czyste, a jego cyrkulacja prawidłowa. Automatyczny system kontroluje i koryguje obieg powietrza w kabinie, co przekłada się na jakość całego procesu wykończeniowego. Wytwarza on w jej wnętrzu niezbędne, do prawidłowego odprowadzenia nadmiaru materiału lakierniczego, nadciśnienie. Mieszanina powietrza i lakieru usuwana z kabiny przechodzi również przez system suchych, wielkopowierzchniowych filtrów. Z kolei strefy znajdujące się wzdłuż transportera również stanowią część systemu odciągowego. Są to specjalnie ukształtowane, metalowe koryta wypełnione papierowymi filtrami harmonijkowymi.  

~Tomasz Bogacki