Optymalizacja kosztów przewozu surowca

Optymalizacja kosztów przewozu surowca

Rozwija się współpraca nabywców drewna oraz przewoźników, świadczących usługi transportu drewna.

Optymalizacja kosztów przewozu surowca drzewnego od pewnego czasu możliwa jest dzięki Giełdzie Transportu Drewna TruckTimber. Jest to platforma stworzona w Polsce, która ma na celu ułatwienie współpracy pomiędzy nabywcami drewna i przewoźnikami.

– Narzędzie to umożliwia efektywną kooperację między stronami, oferując usługi transportu drewna różnymi środkami transportu – mówi Michał Małochwiej, współzałożyciel TruckTimber. – Jednym z głównych celów platformy jest ograniczenie kilometrów przejeżdżanych przez ciężarówki bez ładunku. Każde 100 km bez ładunku to emisja ponad 25 kg CO2. Chcemy przyczynić się do ograniczenia tej emisji. Ponadto, jeżeli przewoźnik musi korzystać dodatkowo z płatnej autostrady, to koszty przejazdów na pusto są ogromne.

Internetowa giełda ładunków

Część nabywców drewna dysponuje własnymi środkami jego transportu z nieodległych lokalizacji leśnych do zakładu, inni korzystają z usług firm transportowych. Potrzeba stworzenia Giełdy Transportu Drewna TruckTimber.com wynika z konieczności zakupu surowca nie tylko w najbliższym nadleśnictwie.

System aukcyjny sprawia, że duża część masy drzewnej z odległych nadleśnictw jest dowożona do tartaków. Dlatego doszło do stworzenia pierwszej w Europie internetowej giełdy ładunków, przeznaczonej dla branży drzewnej. Narzędzie pozwala na współpracę nabywców drewna oraz pojazdów różnych przewoźników, świadczących usługi środkami transportu przygotowanymi do transportu drewna dłużycowego czy kłodowanego, ale także biomasy drzewnej. Platforma umożliwia publikowanie, wyszukiwanie oraz akceptowanie ofert, jak również dostęp do ofert sprawdzonych firm. Można zgłaszać ładunki do przewozu, a także wolne przejazdy pojazdów dedykowanych do przewozu drewna.

Oszczędność kosztów i czasu

Giełda TruckTimber jest skierowana i dostępna dla branży drzewnej z Polski, Czech, Niemiec, Słowacji oraz krajów nadbałtyckich. Przez pierwsze trzy miesiące korzystanie z serwisu – zarówno dodawanie, jak i przeglądanie ofert – jest całkowicie bezpłatne.

– Nie byłem przekonany do tej nowości, ale teraz widzę korzyści – przyznaje Arkadiusz Merkel, przewoźnik korzystający z giełdy TruckTimber. – Znalazłem tartak 30 km od miejsca rozładunku, który zapewnia mi powroty. Jeżdżę w obie strony z pełnym ładunkiem.

Korzyści z tytułu oszczędności czasu podkreśla też Dominik Maciaszczyk z tartaku Drewbud.

– Wcześniej musieliśmy kontaktować się telefonicznie z wieloma firmami transportowymi, żeby umówić transport drewna. Teraz, dzięki giełdzie, wszyscy widzą, co mamy do przewiezienia i oferują nam swoje usługi.

Prosty system korzystania z portalu

– Jesteśmy dalej na etapie rozwoju usługi, ale widzimy, że giełda TruckTimber rozwija się dynamicznie, więc oferujemy nowe funkcje – mówi Grzegorz Patynek, dyrektor techniczny platformy. – Wprowadzamy do systemu to, czego potrzebują nasi klienci. Jedną z potrzeb, jaką zgłosili nam najwięksi klienci, jest giełda surowca drzewnego połączona z TruckTimber, dzięki której w jednym miejscu będziemy mogli zarówno kupić drewno, jak i zamówić jego transport.

Giełda dostępna jest w Internecie pod adresem: trucktimber.com oraz jako aplikacja na urządzenia mobilne. Aplikacja umożliwia zaawansowane dodawanie i znajdowanie ładunków i transportu w czasie rzeczywistym, weryfikację przewoźników, jak również zaplanowanie transportu, stwarzając możliwość optymalizacji tras i kosztów.

– Dzięki zaawansowanym algorytmom wyszukiwania mamy dostęp do ofert ładunków zarówno od firm spedycyjnych, jak i tartaków – dodaje Michał Małochwiej, prezes TruckTimber.com. – Dodatkowo w aplikacji istnieje opcja znajdowania stałych zleceń i zawierania długoterminowych kontraktów. Możemy ustalać szczegóły z kontrahentem przez wewnętrzny komunikator.

Stworzono prosty system korzystania z portalu. Po bezpłatnej rejestracji w systemie, można natychmiast korzystać z jego pełnej funkcjonalności. Narzędzie ma służyć optymalizacji kosztów transportu surowca, pozyskiwaniu nowych przewoźników i eliminowaniu „pustych” przebiegów ciężarówek. W każdym takim przypadku samochód odbywa podróż bez ładunku, ale koszty takiego pustego przejazdu musi pokryć nabywca drewna, co dodatkowo zwiększa koszty surowca.

Jest wiele możliwości

Zważywszy na koszty paliwa i płac, pozyskanie nowych klientów i wyeliminowanie choćby części wolnych przejazdów przez pozyskanie przez przewoźników zwrotnych ładunków, ma głęboki sens finansowy, społeczny i… klimatyczny. Mniej ciężarówek na drogach to także większe bezpieczeństwo ruchu i ulga dla asfaltowych nawierzchni.

Łącząc obie strony procesu transportowego, obie uzyskują korzyści. Trzeba tylko wprowadzać swoje zlecenie transportowe na giełdę TruckTimber i skorzystać z możliwości uzyskania najkorzystniejszej ceny za transport drewna, wykorzystując wolny przejazd takiego czy innego przewoźnika. Możliwości jest naprawdę wiele, więc warto zakłady drzewne i transportowe zachęcić do nowej formy współpracy.  

~Janusz Bekas