Komisja Europejska obawia się, że planowane przejęcie przedsiębiorstwa Pfleiderer Polska przez firmę Kronospan może ograniczyć konkurencję w zakresie dostaw płyt drewnopochodnych w Polsce i regionach sąsiadujących.
Na podstawie rozporządzenia UE w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw Komisja Europejska wszczęła szczegółowe postępowanie wyjaśniające w celu oceny planowanego przejęcia Pfleiderer Polska przez Kronospan. Komisja obawia się, że wspomniane połączenie może ograniczyć konkurencję w zakresie dostaw różnych rodzajów płyt drewnopochodnych w Polsce i regionach sąsiadujących.
– Kronospan i Pfleiderer Polska są największymi dostawcami płyt drewnopochodnych, które są elementem wyposażenia kuchennego oraz mebli – powiedziała Margrethe Vestager, wiceprzewodnicząca wykonawcza, która jest odpowiedzialna za politykę konkurencji w KE. – Rynki te są już skonsolidowane, więc musimy dokładnie ocenić, czy zmiany w otoczeniu konkurencyjnym, jakie nastąpią w wyniku proponowanego przejęcia, nie doprowadzą do wyższych cen i mniejszej konkurencji w tym sektorze.
Wstępnie stwierdzone problemy w zakresie konkurencji
Przypomnijmy, że 15 lutego 2022 r. Komisja Europejska otrzymała zgłoszenie planowanej koncentracji dwóch producentów płyt drewnopochodnych: Kronospan Holdings P.L.C. z siedzibą na Cyprze oraz Pfleiderer Polska sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu, należącej do Grupy Pfleiderer z siedzibą w Niemczech. Pfleiderer Polska ma dwa zakłady produkcyjne – w Grajewie i Wieruszowie. Koncentracja ma być dokonywana w drodze zakupu udziałów/akcji.
W wyniku wstępnego badania rynku przeprowadzonego przez Komisję wykazano szereg wstępnych problemów dotyczących silnej pozycji stron na rynku dostaw niektórych rodzajów płyt drewnopochodnych.
Na obecnym etapie Komisja jest zaniepokojona tym, że:
- transakcja mogłaby doprowadzić do zwiększenia cen i ograniczenia wyboru płyt wiórowych, płyt pilśniowych i komponentów. Problem ten dotyczyłby zarówno klientów w sektorze budowlanym i przemyśle, jak i konsumentów końcowych. W przypadku każdego z tych rodzajów płyt drewnopochodnych strony mają duży łączny udział w rynku w kilku strefach zasięgu, skupionych wokół ich zakładów produkcyjnych znajdujących się w Europie Wschodniej. Po dokonaniu transakcji brak byłoby alternatywnych i wiarygodnych dostawców lub ich liczba byłaby ograniczona;
- w wyniku połączenia z Pfleiderer Polska przedsiębiorstwo Kronospan mogłoby realizować w odniesieniu do płyt wiórowych, płyt pilśniowych i komponentów strategie utrudnienia dostępu do czynników produkcji;
- transakcja może zwiększyć prawdopodobieństwo, że strony będą w stanie koordynować swoje zachowanie.
Komisja przeprowadzi szczegółowe postępowanie wyjaśniające dotyczące skutków transakcji, aby ustalić, czy potwierdzą się wstępnie stwierdzone problemy w zakresie konkurencji.
W odpowiedzi na wstępne zastrzeżenia Komisji przedsiębiorstwa Kronospan i Pfleiderer Polska postanowiły nie przedkładać zobowiązań. Komisja ma obecnie 90 dni roboczych – do dnia 22 sierpnia 2022 r. – na podjęcie decyzji. Wszczęcie szczegółowego postępowania wyjaśniającego nie przesądza o jego wyniku.
8 marca 2022 r. polski organ ochrony konkurencji zwrócił się do Komisji o przekazanie mu oceny całej planowanej transakcji. Komisja będzie kontynuować ocenę tego wniosku w ramach szczegółowego postępowania wyjaśniającego i będzie ściśle współpracować z polskim organem ochrony konkurencji w celu zbadania jego obaw dotyczących konkurencji.
Przepisy i procedury
Komisja ma obowiązek przeprowadzić ocenę połączeń i przejęć przedsiębiorstw, których wysokość obrotów przekracza pewien określony próg, a także zapobiegać koncentracjom, które mogłyby znacząco utrudniać skuteczną konkurencję na terenie EOG lub jego znacznej części. Zdecydowana większość zgłaszanych połączeń przedsiębiorstw nie stwarza problemów, jeśli chodzi o ewentualne zakłócenie konkurencji i – po rutynowej kontroli – jest zatwierdzana. Od zgłoszenia transakcji Komisja ma zasadniczo 25 dni roboczych na podjęcie decyzji o jej zatwierdzeniu (etap I) lub o wszczęciu szczegółowego postępowania wyjaśniającego (etap II). Zgodnie z art. 9 ust. 2 lit. a) rozporządzenia UE w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw Komisja może skierować zgłoszoną jej transakcję do właściwego krajowego organu ochrony konkurencji, jeśli państwo członkowskie wystąpi z wnioskiem o odesłanie, powołując się na fakt, że transakcja może znacząco zakłócić konkurencję na rynku danego państwa członkowskiego oraz że rynek wykazuje wszelkie cechy odrębnego rynku.
~ kor