Monteriada to na targach Budma pokazy na żywo montażu produktów z branży budowlanej, ujęte w efektowną formę, także prawdziwego domu, za sprawą współpracy z producentami, którzy mogą poszczycić się innowacyjnymi produktami na światowym poziomie.
Tegoroczne targowe wystąpienie na Budmie Związku Polskie Okna i Drzwi miało na celu przekonanie producentów, że Związek jest miejscem, w którym budowana jest przyszłość branży w gronie Orłów Polskiej Stolarki.
Niejako potwierdzeniem tego faktu były przedsięwzięcia realizowane przez cztery targowe dni. Niewątpliwie, pionierskie było spotkanie na stoisku firmy Porta z uczniami szkół w Nowym Dworze Mazowieckim i Zbąszyniu, którzy jako pierwsi podjęli naukę w zawodzie montera stolarki budowlanej. Uczestniczyli oni w specjalnie przygotowanej debacie, dzieląc się swoimi przemyśleniami na temat możliwości promowania tego zawodu, ale też opowiadali o praktycznej stronie nauki. Jedni mówili o niedostatku podręczników, inni o życzliwości rzemieślników podczas zajęć praktycznych. Młodzież ochoczo włączyła się w dyskusję, opowiadając, co z ich perspektywy jest ciekawego w tej profesji, a także o tym, czy wiedza zdobyta w szkole przekłada się na życie codzienne i jaką rolę odgrywają w nauce materiały multimedialne. Ich opinii wysłuchiwali nie tylko nauczyciele zawodu, ale także przedstawiciele kuratorium i Ministerstwa Oświaty, a także sternicy Związku POiD, którzy do powstania tej specjalności doprowadzili w 2018 r.
Debata dla uczniów „Świadomy krok w przyszłość – zawód monter stolarki budowlanej”, zorganizowana we współpracy Związku POiD z firmą Porta, przyniosła kilka ciekawych pomysłów na dalszą promocję tego wciąż deficytowego zawodu. A sami uczniowie tych i innych szkół zawodowych sporo mogli się nauczyć podczas 50 godzin montaży na żywo w ramach Monteriady.
Jest to cykl praktycznych pokazów, mających na celu propagowanie właściwych standardów w zakresie montażu różnych wyrobów z zakresu stolarki otworowej.
Nowością na Monteriadzie była strefa pokazów budowy domu na żywo, który w trakcie targów nabrał już konkretnych kształtów. Prace wykonywane pod okiem Tadeusza Romańskiego, ambasadora kampanii „Dobry montaż”, były na tyle atrakcyjne, że miały charakter szkolenia zawodowego.
– To również szansa na budowanie świadomości klientów w zakresie dostępnych na rynku rozwiązań produktowych, które do ich poprawnego funkcjonowania potrzebują najczęściej właśnie odpowiedniego montażu – mówił Janusz Komurkiewicz, prezes Związku POiD, podczas targowej konferencji prasowej. – Rekordowa w tym roku liczba partnerów wydarzenia i duża frekwencja zainteresowanych pokazami montażu choćby przesuwnych drzwi tarasowych SMART–SLIDE firmy Aluplast, ościeżnicy stalowej firmy Porta albo okna drewniano-aluminiowego firmy Fakro czy markizy do okien pionowych, potwierdza coraz większe zainteresowanie konstrukcjami przesuwnymi, które są łatwiejsze w obsłudze, nie zabierają powierzchni wewnątrz pomieszczeń oraz pozwalają na tworzenie dużych przeszkleń.
Janusz Komurkiewicz opowiedział o wybranych działaniach organizacji na rzecz rozwoju branży. Wspomniał o przedłożonym postulacie pozostawienia parametrów przenikalności cieplnej stolarki otworowej na obecnym poziomie i o zabiegach na rzecz doprecyzowania informacji na temat wymiaru referencyjnego. Związek przewiduje w tym roku zintensyfikowanie szkoleń dla monterów stolarki oraz zorganizowanie regionalnych spotkań z małymi i średnimi producentami stolarki na temat aktualnych przepisów prawa i norm związanych z prawidłowym wprowadzaniem do obrotu wyrobów budowlanych. Nie zapomina się także o podjętej swego czasu inicjatywie termomodernizacji obiektów, połączonej z wymianą stolarki otworowej. Związek, w ramach programu „Czyste Powietrze”, rekomenduje inwestorom produkowane przez firmy członkowskie okna, drzwi i bramy. Reaguje także na aktualną sytuację gospodarczą, przygotowując pod tym kątem program XI Kongresu Stolarki Polskiej, który w dniach 28-29 maja odbędzie się w Warszawie. Specjaliści omówią sprawne zarządzanie w dobie spowolnienia gospodarczego, sytuację pracowników i HR-owców w tym okresie oraz podpowiedzą, jak sprzedawać więcej i drożej w dużym otoczeniu konkurencyjnym.
Kontynuowane będzie w tym roku wsparcie szkolnictwa zawodowego w zawodzie „monter stolarki budowlanej”, w formie szkoleń nauczycieli zawodu, promocji programu szkolenia oraz wsparcia rzeczowego szkół przez firmy członkowskie.
Podczas spotkania wręczone zostały certyfikaty partnerom VI edycji kampanii edukacyjnej „Dobry montaż” – firmom Fakro, Hörmann, Wkręt-Met, Krispol, Porta, Proline i Soudal.
– Dziś, gdy na rynku budowlanym brakuje specjalistów, liczy się każda nowa osoba wchodząca do zawodu – stwierdził Szymon Kwaśnik, dyrektor Akademii Dobrego Montażu PORTA. – Nasza firma zaangażowała się więc w kształcenie nowej kadry fachowców. Objęła patronatem m.in. uczniów ze szkoły branżowej w Zbąszyniu, którzy kształcą się w zawodzie montera stolarki budowlanej. Ogromną wartością jest dla nich możliwość odbywania praktyk w Akademii Dobrego Montażu PORTA. Pod okiem ekspertów uczymy ich podstaw montażu, obsługi maszyn stolarskich, zabieramy także na wyjazdy grup montażowych i angażujemy w ciekawe projekty. Podczas Monteriady codziennie dwóch uczniów wraz z ekspertami prowadziło pokazy montażu drzwi wewnętrznych na ościeżnicy stalowej Porta SYSTEM.
Poprzez Monteriadę Związek POiD realizuje program edukacji w zakresie prawidłowej instalacji produktów z branży budowlanej w sposób możliwie najbardziej ciekawy dla odbiorców. Taka formuła cieszyła się dużym zainteresowaniem odwiedzających Budmę. Przedsięwzięcie, organizowane już po raz piąty, chyba na stałe wpisało się w program targów budowlanych w Poznaniu.
~tekst i fot. Janusz Bekas