Z Wrocławia do Detmold

Z Wrocławia do Detmold

Jowat może się pochwalić opracowaniem w 1951 r.
pierwszego w Niemczech Zachodnich w pełni syntetycznego kleju do drewna Jowat Preccoll L.F. 51. Produkt ten stanowił przełom w dziedzinie nowoczesnych technologii klejenia.

W tym roku firma JOWAT obchodzi wyjątkowy jubileusz związany ze stuleciem założenia. W 1919 r., pomimo bardzo niesprzyjających warunków, krótko po zakończeniu I wojny światowej, Johannes Watzlawczik założył we Wrocławiu hurtownię oferującą wyroby chemiczne dla producentów mebli. Jak nietrudno zauważyć, obecna nazwa firmy pochodzi od początkowych liter jego imienia i nazwiska. Pod koniec lat dwudziestych zaczął on opracowywać i produkować naturalne kleje kazeinowe i zwierzęce dla rozwijającego się przemysłu meblarskiego. W połowie lat trzydziestych firma zatrudniała sześciu pracowników. Po II wojnie światowej, w 1945 r. firma Jowat wznowiła działalność w nowym miejscu, w Detmold, które to miasto jest centrum przemysłu meblarskiego Niemiec. W skład firmy wchodzą obecnie zakłady produkcyjne Jowat w Detmold i Zeitz w Niemczech, Jowat Corporation w USA, Jowat Swiss w Buchrain w Szwajcarii oraz Jowat Malaysia w Malezji. Siedziba zarządu, centralne laboratoria i działy badawcze mieszczą się w Detmold. Prace badawcze prowadzi się również w zakładach w Szwajcarii i USA. Firma posiada także liczne przedstawicielstwa, a jej wyroby trafiają na wszystkie kontynenty.

Opatentowany klej topliwy z rolki
Jowat może pochwalić się opracowaniem w 1951 r. pierwszego w Niemczech Zachodnich w pełni syntetycznego kleju do drewna Jowat Preccoll L.F. 51. Produkt ten stanowił przełom w dziedzinie nowoczesnych klejów, a entuzjastyczne raporty we współczesnych czasopismach branżowych pisały o „rewolucji” w technologii klejenia drewna. Warto wspomnieć, że na początku lat pięćdziesiątych przedsiębiorstwo zatrudniało ośmiu pracowników i produkowało 2000 kg klejów miesięcznie. Lata ożywienia gospodarczego to dywersyfikacja produkcji mająca przygotować przedsiębiorstwo na przyszłość i zabezpieczyć jego sukces. W tym czasie Jowat wszedł w branżę motoryzacyjną i sektor mebli tapicerowanych z klejami rozpuszczalnikowymi. Podjęto także decyzję o strategicznym rozwoju eksportu, który do tej pory był raczej działalnością drugorzędną.
W 1962 r. na obrzeżach Detmold rozpoczęto budowę nowego zakładu produkcji klejów i podkładów na bazie rozpuszczalników. Został on uruchomiony w 1964 r. Z kolei w 1968 r. firma dokonała pierwszego zgłoszenia patentowego na klej topliwy z rolki Jowatherm®, wykorzystywany do oklejania wąskich płaszczyzn. Cienka folia aluminiowa o grubości 40 µm została pokryta obustronnie klejem na bazie nowego produktu octanu winylu etylowego (EVA). Roczna wielkość produkcji obejmująca wszystkie grupy produktów i technologie klejenia wzrosła wkrótce do 400 t. W 1971 r. firma Jowat po raz pierwszy zorganizowała własne stoisko na targach Ligna w Hanowerze. Obecnie bierze ona udział w około 40 imprezach wystawienniczych na całym świecie. Wszystko po to, aby pozostać blisko rynku oraz swoich klientów i partnerów. Koniec lat siedemdziesiątych ubiegłego wieku to wejście firmy na rynek amerykański. Plan polegał na zbudowaniu efektywnej struktury sprzedaży i doradztwa. Inwestycje zaczęły się szybko spłacać, a osiem lat później 30 pracowników zapewniło stabilne obroty. Dziś Jowat Corporation w USA jest integralną częścią strategii firmy, z oddziałami sprzedaży w Kanadzie, Meksyku, Brazylii, Chile i Kolumbii. W latach 1990-1996 założono także filie we Włoszech, Holandii i Polsce. Od tego czasu triada Europa – Ameryka Północna – Azja Wschodnia spowodowała wzrost międzynarodowego znaczenia firmy. Udział eksportu wzrósł bowiem z około 20 proc. we wczesnych latach sześćdziesiątych do ponad 40 proc. w połowie lat dziewięćdziesiątych, przy 60 rynkach eksportowych.

Początki firmy sięgają 1919 r. kiedy Johannes Watzlawczik założył we Wrocławiu hurtownię oferującą wyroby chemiczne dla producentów mebli.
Dziś Jowat to międzynarodowa firma z ponad 22 filiami na całym świecie.
fot. Jowat

Ochrona międzynarodowego sukcesu firmy
W 1987 r. Jowat rozpoczął także produkcję utwardzanych wilgocią poliuretanowych klejów topliwych. Obecnie kleje Jowatherm-Reaktant® stanowią jedną z najważniejszych grup w portfolio produktów. Zwiększenie produkcji i pożar hali w Detmold spowodowały, że w 1992 r. uruchomiono produkcję w nowym zakładzie w Zeitz. Warto wspomnieć, że w przypadającą w 1994 r. siedemdziesiątą piątą rocznicę istnienia firma zatrudniała 230 pracowników. Każdego dnia wytwarza ona 100 000 kg klejów na sterowanych elektronicznie liniach produkcyjnych. W praktyce jest to ponad 400 produktów przeznaczonych dla różnych sektorów przemysłu. W ciągu trzech dekad roczna wielkość produkcji wzrosła z 6 000 do ponad 22 000 t. W związku z tym wybudowano magazyn wysokiego składowania o wysokości około 24 m mieszczący 2 400 palet.
Na początku 2003 r. Grupa Jowat przekształcona została w Jowat AG, a od 2015 r. w Jowat SE (Societas Europaea / European Stock Corporation). Usprawnienie organizacyjne przedsiębiorstwa Jowat miało na celu zwiększenie wewnętrznej przejrzystości i ochronę międzynarodowego sukcesu firmy. Ostatnie lata to budowa w 2018 r. nowego centrum innowacji i zastosowań w Detmold, którego konstrukcja wykonana jest z drewna klejonego warstwowo. „House of Technology” to kamień milowy dla Jowat. Nowe centrum o powierzchni 2 500 m2 stanowi punkt informacyjny i miejsce spotkań dla klientów i partnerów. W budynku znajdują się również pomieszczenia techniczne i laboratoria, które są miejscem powstawania i testowania nowych technologii. Przedstawiciele branży drzewnej i meblarskiej znają także zapoczątkowane w 1996 r. i uznane w całej Europie „Sympozjum Jowat”. W trakcie tych spotkań przyznawana jest nagroda Jowat Adhesive Research Award, honorująca wyjątkowe dysertacje i prace doktorskie w dziedzinie technologii klejenia.
Sto lat po założeniu, Jowat SE ma ponad 22 filie i globalną sieć dystrybutorów, ułatwiając niezawodne łączenie materiałów w ponad 80 krajach. Nie ulega wątpliwości, że w przyszłości Jowat będzie nadal wyznaczał standardy oraz optymalizował procesy łączenia swoich klientów na całym świecie.

Tomasz Bogacki