Z Małgorzatą Dobies-Turulską, prezeską zarządu IKEA Industry Poland rozmawia Katarzyna Orlikowska.
GPD: Polska jest drugim największym – po Chinach – producentem mebli dla IKEA. O konkurencyjności naszego kraju niegdyś decydowały tanie koszty wytworzenia, dobre zaplecze surowcowe i wykształcona kadra pracowników. Czy te czynniki się nie wyczerpują? Co obecnie decyduje o atrakcyjności naszego kraju jako producenta mebli dla sieci IKEA?
Małgorzata Dobies-Turulska: Przez wiele lat IKEA współpracowała z partnerami w Polsce, aby tworzyć innowacje i nowe wzornictwo. Wysoki poziom wiedzy specjalistycznej w zakresie obróbki drewna litego i materiałów płytowych, w połączeniu z dużą podażą drewna z odpowiedzialnie zarządzanych lasów, stwarzał dla IKEA doskonałe możliwości do rozwoju. Dzisiaj unikalna wiedza produkcyjna, innowacyjność oraz utalentowani pracownicy stanowią o możliwości oferowania przez nasze fabryki najbardziej konkurencyjnych cen. Integracja w łańcuchu dostaw w Polsce od surowca do sklepu pozwala nam oferować produkty po przystępnej cenie, jednocześnie dbając o klimat i przyczyniając się do realizacji ambitnych celów klimatycznych IKEA. Powodem do dumy jest fakt, że blisko 190 dostawców, w tym małych i średnich polskich przedsiębiorców, obdarzyło zaufaniem IKEA i pracuje obecnie w łańcuchu dostaw marki. To również oznacza, że blisko 100 tys. osób pracuje w spółkach IKEA i dostawców w Polsce. To kolejny powód do dumy i duża odpowiedzialność. Chcemy dalej się rozwijać w Polsce jako dobry i stabilny pracodawca, tworząc nowoczesną i zrównoważoną firmę, zatrudniającą 9000 pracowników w 16 fabrykach IKEA Industry w Polsce.
GPD: Przedsiębiorcy w kraju skarżą się na współpracę z Lasami Państwowymi w zakresie zaopatrzenia w surowiec. Jak to wygląda z perspektywy fabryk IKEA Industry, zwłaszcza że aż 50 proc. światowej produkcji drewnianych mebli IKEA pochodzi z Polski. Ile drewna z Lasów Państwowych kupują fabryki IKEA w Polsce, aby zaopatrzyć się w odpowiednie masy surowca?
M.D.T.: Polska jest największym rynkiem pozyskiwania drewna dla dostawców IKEA. Kluczem do silnej obecności IKEA na rynku są historyczne więzi i zaufanie, jakie zostało zbudowane przez lata z sektorem leśnym i meblarskim. Polska oferuje również dużo jasnych gatunków drewna, takich jak sosna i brzoza, które odzwierciedlają skandynawskie dziedzictwo projektowe i estetykę IKEA. W roku finansowym 2022 ilość wykorzystanego drewna pierwotnego dla IKEA w ekwiwalencie drewna okrągłego (RWE) z Polski wyniosła 3 896 811 m3, co odpowiadało 28 proc. całkowitego drewna pozyskanego na potrzeby produktów wyposażenia domu IKEA na świecie.
GPD: Czy dużym wyzwaniem dla IKEA jest odchodzenie poszczególnych RDLP z certyfikacji FSC, a tym samym niezapewnianie dostaw surowca w łańcuchu tej certyfikacji?
M.D.T.: Sprawą priorytetową dla IKEA i dla naszych klientów jest dobrostan lasów na całym świecie. Surowe wymagania IKEA dotyczące wykorzystywania i pochodzenia drewna są wynikiem wartości związanych z utrzymaniem, ochroną i ulepszaniem światowych lasów ze względów społecznych, środowiskowych i ekonomicznych. FSC odgrywa bardzo ważną rolę w doskonaleniu i weryfikowaniu odpowiedzialnej gospodarki leśnej na całym świecie. Wierzymy, że konstruktywny dialog między Lasami Państwowymi i biurem FSC umożliwi IKEA i dostawcom dalszy rozwój oparty o pozyskiwanie drewna na potrzeby produkcji w Polsce.
GPD: Polscy producenci mebli notują od kilku miesięcy duże spadki. Z jakimi największymi wyzwaniami mierzy się obecnie IKEA? Jaki jest to czas pod względem sprzedaży i koniunktury?
M.D.T.: Obecna sytuacja gospodarcza oraz postpandemiczny wzrost kosztów surowców i energii nie pozostał bez wpływu na działalność IKEA Industry, a także na portfele klientów IKEA. W efekcie już od pewnego czasu obserwujemy mniejsze zamówienia na niektóre rodziny produktów wytwarzanych przez nasze fabryki. Jesteśmy przyzwyczajeni do adaptowania się do nowych okoliczności i wahań w poziomie zamówień. Dostosowując nasze moce produkcyjne, mamy czas i okazję do wdrażania rozwiązań podnoszących efektywność. Naszym celem jest zapewnić długoterminową i stabilną działalność naszego biznesu. Również dlatego inwestujemy w rozwiązania, które przynoszą nam długofalowe oszczędności. Oprócz projektów związanych z efektywnością energetyczną, w tym roku uruchomiliśmy także dwie farmy słoneczne w Zbąszynku i Babimoście, które zasilają nasze zakłady w zieloną energię. To jedna z największych tego typu inwestycji w OZE przy fabryce w Europie. Panele słoneczne o łącznej mocy 19 MW przynoszą już teraz oszczędności w kosztach energii i obniżają ślad klimatyczny naszej produkcji.
GPD: Dziękuję za rozmowę.
fot. IKEA, na zdjęciu fabryka IKEA Industry w Zbąszynku i farma słoneczna.