Renault wykorzystało drewno CLT do konstrukcji samochodu

Renault wykorzystało drewno CLT do konstrukcji samochodu

TIMBER TWINGO to nowa koncepcja samochodu marki Renault wykonana z drewna inżynieryjnego. Projekt nie dość, że jest przepiękny, to także ekologiczny.

Kwestie środowiskowe i społeczne wywierają coraz większą presję na producentów różnych branż – w tym także samochodów, aby ograniczać emisję gazów cieplarnianych i minimalizować smog miejski. W związku z tym, poza zwrotem w kierunku mobilności elektrycznej lub tej związanej ze stosowaniem biopaliw, dużo uwagi zwraca się także na rodzaj stosowanych materiałów do konstrukcji pojazdów. One także, obok rodzaju paliwa, wpływają na wielkość emisji CO2. Dlatego, w celu zmniejszenia śladu węglowego, projektanci coraz częściej sięgają po drewno. I tak też było w przypadku najnowszego projektu marki Renault.

Z okazji 30. rocznicy powstania miejskiego samochodu Renault Twingo, marka zaproponowała ekologiczną wersję tego popularnego modelu auta. Nazwano ją Timber Twingo, a do konstrukcji, jak i wystroju wnętrz zastosowano drewno. Rozwiązanie zaprojektowała renomowana pracownia Vincent Callebaut Architectures z Paryża.

Coraz częściej w projektach samochodów stosuje się wiele lekkich materiałów, takich jak aluminium, tworzywa sztuczne pochodzące z recyklingu, a teraz czas na drewno – mówi Vincent Callebaut, założyciel pracowni.

Podstawą konstrukcji nowego TWINGO jest drewno klejone krzyżowo CLT (Cross Laminated Timber). Proces jego produkcji wymaga znacznie mniej energii niż proces produkcji stali i pozwala na globalną redukcję śladu węglowego o 60 proc.

Obalamy także mity związane z palnością drewna – zaznacza Vincent Callebaut. – Jeśli chodzi o ognioodporność, pamiętajmy, że drewno pali się powoli, nie wydziela toksycznych oparów i oddaje ciepło 250 razy wolniej niż topiąca się stal. Zasilany elektrycznie i wykonany głównie z drewna konstrukcyjnego CLT nasz prototyp auta staje się najbardziej ekologicznym samochodem koncepcyjnym. Łączymy ekologię z pięknem drewna. Czy czegoś więcej można wymagać od współczesnych projektów?  

~ tekst: Katarzyna Orlikowska

fot.: Vincent Callebaut Architectures