Skrócony czas realizacji zamówień online

Skrócony czas realizacji zamówień online

IKEA razem z FM Logistic oficjalnie rozszerzają współpracę w zakresie obsługi magazynowo-logistycznej kanału e-commerce. Zastosowanie robotów firmy Locus Robotics w magazynie FM Logistic w Wiskitkach to kolejny krok IKEA w kierunku cyfryzacji i automatyzacji procesów magazynowych i logistycznych, co pozytywnie wpłynie na jakość obsługi klienta i przyspieszy proces realizacji zamówień.

Nowy magazyn FM Logistic, który przeznaczył powierzchnię 16 tys. mkw. dla IKEA, służyć będzie do obsługi ok. 7 tys. rodzajów artykułów, wśród których znajdują się m.in.: małe meble i artykuły wyposażenia domu, takie jak wybrane materace, dywany, poduszki, szklanki czy świece. Obecnie magazyn pozwala na obsługę ponad 1 mln zamówień w pierwszym roku jego działalności. Przestrzeń przeznaczona dla IKEA zabezpiecza jednak perspektywę wzrostu liczby paczek i rozwoju kanału e-commerce na najbliższych kilka lat. Z kolei zlokalizowanie obiektu w centralnej Polsce pozwoli zmniejszyć średnią liczbę kilometrów pokonywanych przez paczki i wpłynie na redukcję emisji CO2. Zastosowane w nim zautomatyzowane rozwiązania logistyczne, takie jak Packsize i sprzęt przycinający wysokość kartonów do wielkości produktów, zapewnią też mniejsze zużycie papieru, a tym samym zmniejszą negatywny wpływ na środowisko. 

Fot. IKEA

Rozwój omnikanałowości

Nowy projekt IKEA i FM Logistic jest odpowiedzią na dynamicznie zmieniający się rynek i preferencje zakupowe klientów. Według raportu firmy badawczej Gemius E-Commerce w Polsce, w 2022 roku aż 77% internautów deklarowało dokonywanie zakupów online1. Według firmy Strategy & Polska (Grupa PWC) wartość polskiego rynku e-commerce między 2018 a 2022 rokiem wzrosła o 127%, z 48 mld zł do 109 mld zł. Do 2027 roku, zgodnie z prognozą przedstawioną w raporcie, wartość polskiego rynku e-commerce wzrośnie do 187 mld zł. 

– W IKEA sprawiamy, że świat wyposażenia domu staje się przystępny cenowo, zrównoważony i wygodniejszy dla wszystkich. – mówi Sebastian Kaczmarski, Kierownik ds. Centralnych Operacji Logistycznych, IKEA Distribution Services S.A.  Kupowanie i składanie mebli zawsze było naturalne dla klientów IKEA, ale teraz oczekują oni różnych opcji. Podejście omnikanałowe do sprzedaży zapewnia, że nasi klienci otrzymują wysokiej jakości artykuły wyposażenia domów – kiedykolwiek, jakkolwiek i gdziekolwiek chcą. Ta inwestycja to również kolejny rozdział w ponad 20-letniej współpracy IKEA z FM Logistic w Polsce – dodaje.

Roboty asystujące po raz pierwszy w Polsce

To właśnie w magazynie FM Logistic, po raz pierwszy w Polsce, do realizacji zamówień zastosowano 46 robotów asystujących amerykańskiej firmy Locus Robotics, czyli jedyne rozwiązanie na rynku w pełni współpracujące z ludźmi. Jest to też pierwsze na świecie wdrożenie robotów drugiej generacji.  Ich udźwig został zwiększony dwukrotnie, do 36 kg. Maszyny umożliwiają przygotowanie do 4 zamówień w tym samym czasie, jednocześnie asystując pracownikom magazynu przy ich kompletacji. Podjeżdżają do odpowiedniego regału i wyświetlają na ekranie jaki artykuł i ile sztuk należy pobrać. Następnie, dzięki czujnikom laserowym, wyznaczają najkrótszą trasę pomiędzy regałami i przemieszczają się do kolejnych pracowników. W dalszym kroku zamówienia trafiają na linię automatyczną, gdzie są sortowane dla pakowane wg różnych technologii: od pakowania w koperty poprzez pakowanie w kartony z redukcją wysokości lub kartony przycinane na wymiar oraz finalnie są przydzielane do osobnych załadunków dla odpowiednich firm kurierskich. 

– W FM Logistic wyznajemy zasadę automatyzowania procesów logistycznych tylko dla wymiernych efektów – mówi Guilhem Vicaire, Central Europe Business Solutions Director, FM Logistic. W tym projekcie chcąc spełnić zarówno wysokie oczekiwania jakościowe naszego klienta – firmy IKEA jak i konsumentów końcowych, a także ułatwić pracę naszym zespołom magazynowym, zastosowanie automatyzacji na dużą skalę było najlepszym rozwiązaniem. Ze względu na dużą różnorodność produktów, a także ich gabarytów wykorzystaliśmy kilka różnych technologii. Obecnie ok. 50% zamówień pakowanych jest w pełni automatycznie. Druga połowa zamówień jest pakowana manualnie, gdzie ok. 8% produktów stanowią tzw. produkty wrażliwe, jak szkło, a 10% to produkty gabarytowe, które ze względu na rozmiary nie mogą być też kompletowane przez roboty. Szacujemy, że dzięki zastosowanym rozwiązaniom osiągnęliśmy wydajność na poziomie 225% przy kompletacji zamówień oraz na poziomie 175% przy pakowaniu. Jest to realne wsparcie realizacji i rozwoju strategii omnikanałowej naszego klienta – dodaje. 

Fot. IKEA

Środowisko sprzedaży omnikanałowej 

Wielokanałowość w IKEA oznacza dawanie klientom opcji wyboru najwygodniejszego dla nich miejsca i sposobu zakupów, co jest odpowiedzią na ich wzrastające oczekiwania oraz potrzeby. Klienci mogą dziś spotkać się z IKEA w sklepach, studiach planowania albo przy okazji odbioru produktów w punktach odbioru, Skrytkach IKEA lub Paczkomatach – w sumie w ponad 23 tysiącach punktów zlokalizowanych w całej Polsce. Wszystko po to, aby zagwarantować klientom bezproblemowe zakupy bez względu na to, jaki kanał sprzedaży wybiorą.

Zakupy online są coraz częściej wybieraną formą spotkań klientów z IKEA. Aplikacja Mobilna IKEA to „najmniejszy sklep na świecie”, którą pobrało w ubiegłym roku finansowym 1,7 mln użytkowników. Polska jest jednym z najszybciej rosnących rynków e-commerce IKEA na świecie. Udział sprzedaży z tego kanału wyniósł w roku finansowym 2022 aż 29% (globalnie to 25%).

Priorytetem IKEA jest też utrzymanie jak największej przystępności cenowej produktów dla wielu ludzi. Oznacza to, że dla Klubowiczów IKEA Family odbiór zamówień w Paczkomacie InPost zaczyna się już od 1 zł, zaś dostawa kurierem do domu lub odbiór w Punkcie Odbioru GLS to koszt od 5 zł. 

Fot. IKEA

Nowa inwestycja w Wiskitkach jest też zgodna z realizacją strategii zrównoważonego rozwoju IKEA z 2012 roku – People & Planet Positive. Zgodnie z nią, IKEA dąży do tego, by do 2030 roku stać się biznesem cyrkularnym i pozytywnym dla klimatu, przy jednoczesnym rozwoju działalności, poprzez zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych w ilości większej niż emituje łańcuch wartości IKEA2. Firma skupia się na wsłuchiwaniu się i odpowiadaniu na rzeczywiste potrzeby ludzi, inspiruje ich do stosowania rozwiązań dopasowanych do każdej sytuacji i portfela oraz oferuje im produkty, które pomagają żyć w bardziej zrównoważony sposób. Według najnowszego raportu IKEA Life at home aż 57% Polaków uważa, że ich dom odzwierciedla to, kim są, zaś 62% z nich uważa, że w domu może być sobą.

~kafal