Światowe trendy zmierzają w kierunku zrównoważonego rozwoju

Światowe trendy zmierzają w kierunku zrównoważonego rozwoju

Targi Domotex to jedno z najważniejszych miejsc w Europie
dla prezentacji podłóg drewnianych, choć w tym roku z nieco mniejszą
niż dotychczas reprezentacją producentów z Polski.

Co roku na początku stycznia do Hanoweru przyjeżdżają najwięksi i najważniejsi producenci pokryć podłogowych z całego świata, w tym podłóg drewnianych, aby zaprezentować swoją ofertę na prestiżowych targach Domotex.
Tegoroczna edycja wydarzenia odbyła się w dniach od 10 do 13 stycznia.
Według oficjalnych statystyk organizatora (Deutsche Messe) w imprezie wzięło udział 35 tys. zwiedzających z czego 70 proc. z zagranicy (60 proc. z Europy, 25 proc. z Azji, 10 proc. z obu Ameryk, a pozostałe 5 proc. z Afryki i Australii), którzy przez cztery dni trwania targów zapoznali się z ofertą 1400 wystawców z ponad 60 krajów świata. Większość z odwiedzających gości to były osoby decyzyjne i wysokiego szczebla menedżerskiego.
– Z pewnością dużym atutem tego wydarzenia jest fakt, że na stałe wpisało się ono w kalendarz imprez związanych z branżą – mówi Sebastian Kos, ekspert marki dębowych podłóg Chapel Parket, która w targach Domotex wzięła udział już po raz 16. – Każda licząca się marka pojawia się w Hanowerze, by zaprezentować swoje produkty. Jest to doskonała okazja, by dobrze rozpocząć rok – z nową energią, pomysłami i zaangażowaniem wielu osób.

Polscy producenci
Domotex oprócz bogatej i zawsze efektownej prezentacji dywanów, paneli i wielu innych pokryć podłogowych, oferuje także dużą przestrzeń dla producentów podłóg drewnianych. W tym roku skromniejsza niż przeważnie była reprezentacja wystawców z Polski bowiem w Hanowerze pojawiły się tylko cztery polskie firmy związane z podłogami z drewna: Jawor-Parkiet z Nowego Miasta Lubawskiego, Nela-One z Raciborza, Dąbex z Grodziska Wlkp. i PNV Wood z Dobrodzienia.
Firma Jawor-Parkiet już tradycyjnie na Domotex przygotowała europejską premierę nowych produktów. W zeszłym roku zaprezentowała premierową kolekcję Vintage Series, czyli dębową podłogę dwuwarstwową, w której poszczególne elementy zdobią trzy różne rodzaje wykończenia – począwszy od szczotkowania, przez oryginalne heblowanie powierzchni, aż po delikatne ślady po pile. W tym roku natomiast ten producent pokazał nowe barwy w popularnej wśród klientów kolekcji podłóg dwuwarstwowych Color Inspiration, której wyjątkową trwałość i różnorodność wybarwień gwarantują trzy warstwy olejowosku. Nowe kolory desek nazwano: FERRO (dekor inspirowany krajobrazem szarych apenińskich wzgórz), CALDO (bielony naturalny dąb), FANGO (jasne beże i szarość), SABBI (ciepła, piaskowa baza, którą zdobią delikatne, białe refleksy) i MARONE (ciemnobrunatny dekor, przechodzący w czerń).
– Kolekcja Color Inspiration od
Jawor-Parkiet nieprzerwanie od 2014 roku cieszy się bardzo dużym zainteresowaniem klientów – powiedział Janusz Gawiński, dyrektor generalny Jawor-Parkiet. – Oferująca dotychczas osiem oryginalnych, inspirowanych Italią dekorów, zyskała uznanie nie tylko odbiorców ostatecznych, ale także architektów i projektantów. Tegoroczna premiera i pięć nowych kolorów w tej kolekcji to efekt dotychczasowej popularności Color Inspiration. Klienci cenią sobie możliwość tak dużego wyboru, zarówno kolorów, jak i formatów podłogi drewnianej.
Jawor-Parkiet w Hanowerze zaprezentował też nowy wymiar podłogi FertigDeska Maxi. To deski o szerokości 140-150 mm, długości 1500-2200 mm oraz grubości 15 mm (gr. warstwy użytkowej ok. 3,6 mm).
Z tematem „ATMYSPHERE”
Hasłem tegorocznego Domotexu było „ATMYSPHERE”, które miało na celu podkreślić aspekty produktów podłogowych, które przyczyniają się do dobrego samopoczucia, promują naturalność i zrównoważony rozwój. Oczywiście najpełniej w tę koncepcję wpisywały się pokrycia podłogowe z drewna wykonane z surowca pozyskiwanego z lasów zagospodarowanych w sposób zrównoważony, a więc podnoszącego jakość środowiska naturalnego, m.in. poprzez ograniczanie szkodliwego wpływu produkcji i konsumpcji na stan natury i ochronę zasobów przyrodniczych. Hasło „ATMYSPHERE” miało zwracać także uwagę na to, jak podłoga wpływa na nasze zdrowie i samopoczucie. Organizatorzy chcieli podkreślić konieczność tworzenia architektury wnętrz w jak najbardziej ekologiczny sposób.
– Drewno posiada właściwości higroskopijne, co oznacza, że dosłownie wpływa na atmosferę w pomieszczeniu – komentował Sebastian Kos. – Reguluje poziom wilgoci w powietrzu i tworzy mikroklimat. Ponadto posiada przyjemny zapach i jest ciepłe w dotyku. O walorach posiadania drewna nie trzeba było przekonywać odwiedzających, których jak co roku nie brakowało na naszym stoisku.
Hasło przewodnie zostało podkreślone podczas specjalnej prezentacji Flaming Trends odbywającej się w czterech tematycznych pokojach: „Hotel”, „Lifestyle”, „Conference” i „Yoga”.
Kolejna edycja Domotex odbędzie się w dniach od 15 do 18 stycznia 2021 roku, tradycyjnie w Hanowerze.

~Katarzyna Orlikowska