Gazeta Przemysłu Drzewnego 9/2023

Demontowana arena z CLT  s. 22 | Wzrost przychodów, ale spadek zysków  s. 24 22 Ze świata wrzesień 2023 R E K L AMA Kwartalne badanie Biura Studiów Acimall, stowarzyszenia włoskich producentów technologii dla przemysłu drzewnego i meblarskiego, potwierdziło oczekiwany i nieuchronny powrót do normalnej sytuacji, po okresie gwałtownego wzrostu zamówień i obrotów, który miał miejsce w 2021 i 2022 r. W okresie kwiecień-czerwiec br. zamówienia odnotowały spadek o 17,8 proc. w porównaniu z analogicznym okresem 2022 r., co wynikało z 18,7-proc. spadku zamówień z zagranicy i 13,8-proc. spadku zamówień krajowych (z Włoch). Wynik ten powiela trend z poprzednich czterech miesięcy. Jest to powrót do wyników z 2019 r. po ożywieniu w czasie pandemii, które przyniosło korzyści firmom o niespotykanym tempie wzrostu w minionych dziesięcioleciach. Branża włoskich producentów technologii dla przemysłu drzewnego i meblarskiego może liczyć obecnie na portfel zamówień wynoszący 5,2 miesiąca (bez zmian w stosunku do poprzedniego kwartału), a wahania cen od początku roku – ustalone na poziomie 1,2 proc. – pomagają schłodzić inflację. Według badania jakościowego Acimall 72 proc. ankietowanych firm spodziewa się znacznej stabilizacji produkcji (wobec 71 proc. w poprzednim kwartale), 9 proc. przewiduje dalszy spadek, a 19 proc. wzrost (bilans plus 10 pkt.). Patrząc na ankietę prognostyczną, dane przetworzone przez biuro Acimall Studies wskazują na mniej pozytywny klimat w porównaniu z poprzednim kwartałem. 33 proc. ankietowanych spodziewa się stabilnych zamówień z rynków zagranicznych (w porównaniu z 38 proc. w poprzednim kwartale), 48 proc. – spadkowych (38 proc. w okresie styczeń-marzec), a rosnących – jedynie 19 proc. (wobec 24 proc.). Jeśli chodzi o rynek włoski, to według 48 proc. ankietowanych będzie on stabilny (57 proc. w pierwszym kwartale 2023 r.), 38 proc. (wobec 24 proc.) ocenia, że malejący, a 14 proc. (19 proc. w poprzednim kwartale), że rosnący. – Jest to oczekiwany scenariusz – skomentował Dario Corbetta, dyrektor Acimall – ale może nastąpić zmiana kierunku wraz z nowym planem dla Przemysłu 5.0, na który niecierpliwie wyczekuje nie tylko przemysł technologii drzewnej i meblarskiej, ale także wszystkie segmenty inżynierii mechanicznej. Zakres tego planu może przyczynić się do ożywienia rynku włoskiego w nadchodzących miesiącach, a przynajmniej od początku 2024 roku. Działania te z pewnością dawałyby nowe i większe możliwości inwestycyjne producentom branży drzewnej i meblarskiej w dwóch kierunkach, a mianowicie dalszego postępu w kierunku transformacji cyfrowej oraz jeszcze silniejszej i namacalnej „zielonej” rewolucji działalności przemysłowej. l Po boomie powrót do wyników z 2019 roku WŁOCHY | Kwartalne badanie Acimall W okresie kwiecień-czerwiec br. zamówienia włoskich producentów technologii dla przemysłu drzewnego i meblarskiego odnotowały spadek o 17,8 proc. w porównaniu z analogicznym okresem 2022 r. Katarzyna Orlikowska STUFISH Entertainment Architects zaprojektowali ABBA Arena – zupełnie nową przestrzeń koncertową we wschodnim Londynie. Arena na 3000 miejsc jest nie tylko nowym miejscem kulturalnym miasta, ale także największą na świecie demontowaną areną o konstrukcji ze stali i drewna, którą będzie można „przenieść” w nowe miejsce po ustalonej – 5-letniej kadencji w obecnej przestrzeni. Zaprojektowana od podstaw, sześciokątna forma areny o wysokości 25,5 m jest odpowiedzią na wymagania spektaklów, inscenizacji i pożądanej geometrii miejsc siedzących. Konstrukcja tymczasowego obiektu, która znajduje się na betonowych podkładkach, ma wewnętrzną rozpiętość aż 70 m, aby umożliwić realizację dużych widowisk czy koncertów. Centralna część obiektu pokryta jest hybrydową konstrukcją ze świerkowego drewna CLT i stalowego baldachimu. Dwadzieścia cztery sześciokątne zadaszenia, każde o średnicy 10 m, łączą się, tworząc geometryczną konstrukcję dachu, w której oświetlenie LED jest zintegrowane z belkami z glulam. Hala jest otoczona siedmioma budynkami z CLT, z których każdy jest pokryty złożonym modrzewiowym ekranem przeciwdeszczowym. Projekt dachu jest bezpośrednią odpowiedzią na dużą rozpiętość konstrukcyjną audytorium. Kopuła o wadze 744 t została wyprodukowana w fabryce, a następnie na miejscu budowy podniesiona na wysokość 25,5 m za pomocą 18 podnośników do ostatecznej pozycji. Okładziny dachowe i ścienne zostały tak zaprojektowane, aby spełniały parametry akustyczne obiektu i ograniczały wpływ hałasu na otaczające obszary mieszkalne. Zewnętrzna konstrukcja, która usztywnia stalową kopułę dachu i audytorium, jest pokryta porowatym ekranem z trwałych drewnianych listew. Duże logo ABBA jest zintegrowane z dwiema fasadami za pomocą pasów świetlnych LED, „podążających” za drewnem. Dwadzieścia cztery sześciokątne zadaszenia, każde o średnicy 10 m, łączą się, tworząc geometryczną konstrukcję dachu, w której oświetlenie LED jest zintegrowane z panelami CLT. A te zostały wyprodukowane i dostarczone przez austriacką firmę Hasslacher Norica Timber. Panele CLT używane w audytorium mają do 9,9 m długości. Audytorium ma cztery kondygnacje wysokości, o powierzchni około 80 x 50 m. Kluczowym wyzwaniem było zmaksymalizowanie łatwości demontażu Demontowana arena z CLT WIELKA BRYTANIA | Do projektu wykorzystano 144 tony stali oraz 900 m3 CLT ABBA Arena jest doskonałym przykładem świeżego podejścia do projektowania z drewna, pokazując, w jaki sposób materiał ten można stosować w konstrukcjach na dużą skalę, zachowując jednocześnie podstawową wartość zrównoważonego rozwoju. Katarzyna Orlikowska struktury, aby umożliwić jej przyszłe przeniesienie. Do budowy wykorzystano 144 tony stali oraz 900 m3 CLT. Projekt zdobył wyróżnienie w 2022 r. w brytyjskim konkursie Wood Awards. l Obiekt został oddany do użytku w zeszłym roku. fot. ABBA Arena

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz