Gazeta Przemysłu Drzewnego 10/2023

5 październik 2023 R E K L AMA pejskie firmy. Polska i tak zaliczała się w ostatnich latach do najszybciej rosnących krajów producenckich w całej UE. Wyraźne odwrócenie trendów w zakresie produkcji drzewnej w ostatnich kwartałach obserwowane jest nie tylko w Polsce, ale też w zdecydowanej większości państw UE. – Choć warunki popytowe w branży drzewnej i meblarskiej pozostają trudne, wydaje się, iż dołek koniunktury jest blisko – podsumował Krzysztof Mrówczyński. – Nadzieję na poprawę sytuacji daje oczekiwane stopniowe ożywienie gospodarcze, które w 2024 roku będzie oparte m.in. o ponownie rosnące spożycie prywatne. Wsparciem dla niego powinna być słabnąca presja inflacyjna, a w konsekwencji również możliwe dalsze łagodzenie polityki monetarnej. Czynniki te, w połączeniu z rządowym programem wsparcia kredytobiorców, powinny również sprzyjać ożywieniu na krajowym rynku mieszkaniowym, z którym częściowo powiązany jest popyt na wiele wyrobów drzewnych, a zwłaszcza mebli. Jednak w tak silnie eksportowej branży wiele zależeć będzie od rozwoju sytuacji nie tylko na krajowym, ale też europejskim rynku. Po stronie kosztowej wyzwaniem nr 1 dla charakteryzującej się wysoką pracochłonnością branży drzewno-meblarskiej będzie w najbliższym czasie utrzymująca się presja płacowa, przy spodziewanym dalszym spadku kosztów materiałowych. Więcej o trendach i perspektywach piszemy w dziale „Ekonomia i rynek”. Szwedzkie doświadczenia Tegoroczny Koopdrew podzielony został na trzy bloki. W pierwszym skupiono prezentacje dowodzące, że Przemysł 4.0 jest szansą dla rozwoju firm drzewnych. W ramach tego bloku nowoczesne metody sprzedaży drewna oraz metody pomiarowe przedstawili: Per Hedberg i Carl Johan Moberg, prezentując cyfrowy rynek zbytu drewna, wprowadzony przez nich w Szwecji w 2015 r., pod nazwą Virkesborsen, ale to trudne szwedzkie słowo zamienili dla obcokrajowców na markę Treebula. – Zajmujemy się w Szwecji sprzedażą drewna okrągłego od wielu lat i staramy się rozszerzać naszą działalność na inne kraje, głównie wokół Morza Bałtyckiego, poprzez platformę Virkesborsen – mówił Per Hedberg. – Tworzymy rynek zbytu na coraz bardziej poszukiwane drewno. W 2017 roku uruchomiliśmy platformę, która jest kluczowym produktem firmy. Dostawcy wystawiają oferty sprzedaży drewna, dostępnego na placach czy przy drogach, a my zachęcamy potencjalnych kupców do korzystania z cyfrowej platformy. Duży rozwój nastąpił podczas pandemii. W efekcie, w 2022 r. uruchomiono działalność w Norwegii, wraz z w pełni zautomatyzowanymi planami zarządzania lasami. A w tym roku przeprowadzono badania rynkowe na temat rynku fińskiego, który będzie kolejnym krajem działalności. Czyni się kroki, żeby znaleźć swoje miejsce na rynkach drzewnych kolejnych krajów. Obecnie w Szwecji z platformy korzysta 60 000 klientów. Poza Szwecją platforma ma zarejestrowanych około 20 000 klientów. – Wierzymy, że osiągniemy rocznie liczbę 200 000 transakcji w Szwecji i wówczas większość właścicieli tartaków i firm drzewnych będzie korzystała z platformy – dodał Carl Johan Moberg. – Dotychczas nie było w Szwecji tradycji sprzedawania drewna online, tylko w tartakach i składach drewna. – Mamy obecnie najwięcej danych o sprzedaży drewna, o lasach, drogach wywozowych i przetwarzaniu drewna na szwedzkim rynku, które odpłatnie udostępniamy zainteresowanym podmiotom – wyliczał Per Hedberg. – Są przez nich bardzo cenione, ponieważ plany urządzania lasu wykonywane analogowo zostały od zeszłego roku zastąpione automatycznymi planami urządzania lasu wykonywanymi przez sztuczną inteligencję. Dużo szybciej, przy niższych nakładach czasu pracy wiemy, ile drewna da się pozyskać, jakie są zasoby w danej lokalizacji i jakiego rodzaju jest to drewno, by na tej podstawie planować użytkowanie działki leśnej. Najważniejszą cechą Treebuli jest świadomość, iż jesteśmy katalizatorem komunikacji i transakcji, zrzeszającej wielu użytkowników. Prelegenci mówili, że analogowa sieć sprzedaży drewna nie była tak wydajna, a tradycyjne zakupy były dużo droższe niż obecne, dokonywane na platformie. Digitalizacja sprzedaży i zakupu drewna ułatwia handel w tym sektorze i doprowadziła do… spadku cen. Przedtem, większość kupujących udawała się do lasu, żeby obejrzeć drewno, a teraz wraz z ofertą cenową mogą otrzymać zdjęcia towaru. Co tydzień następuje aktualizacja map wirtualnych obszarów leśnych, które informują o wszelkich zmianach w krajobrazie, w tym o pojedynczym drzewie, które zwaliło się na drogę i utrudnia przejazd, przez wycinki czy zmiany innego typu. Są przez to nieskończone możliwości współpracy z właścicielami lasów i udostępniania optymalnej ilości dobrej jakości drewna. Ocenia się, że 50-60 proc. drewna sprzedawanego na platformie jest eksportowane ze Szwecji do Finlandii, państw basenu Morza Bałtyckiego, Niemiec, Chin.  s. 6 O nowej inicjatywie „Drewno jest eko” poinformował Piotr Poziomski, prezydent PIGPD, otwierając X edycję Koopdrew. W dorocznym wydarzeniu uczestniczyli przedstawiciele wielu firm branży drzewnej i meblarskiej.

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz