Gazeta Przemysłu Drzewnego 10/2023

8 Z kraju październik 2023 R E K L AMA Z niedowierzaniem spoglądano, gdy Marcin Bober, szkutnik z Chorzowa, prezes Fundacji Bobrowe Żeremia, podczas Wood Design Festival w Zgierzu k. Łodzi budował na swoim stanowisku kajak…, zszywając wszystkie elementy poliestrowymi nićmi woskowanymi! Bez użycia klejów i innych łączników! – Kiedyś tak łódki wykonywali Eskimosi, tworząc konstrukcje szkieletowe z drewna wyrzuconego przez morze, które wiązali ścięgnami zwierząt i pokrywali skórami – tłumaczył zainteresowanym Marcin Bober. – W innych regionach świata też tworzono konstrukcje szkieletowe, pokrywane płótnem bawełnianym lub lnianym. Ja stosuję już nowsze technologie, wykorzystując w budowanych kajakach i łódkach nie ścięgna, tylko nici woskowane poliestrowe i tkaniny nylonowe, bardzo wytrzymałe. Cała konstrukcja jest wiązana. To jest inne podejście do konstrukcji łodzi, która ma współpracować z wodą, poddawać się naturalnym działaniom, w przeciwieństwie do konstrukcji, które są sztywne i walczą z naturą. Wykorzystuję lite drewno świerkowe, jako lżejsze, oraz sklejkę na pewne elementy. Taka łódka waży do 10 kg, ale buduję i większe, o ciężarze do 18 kg. Panele wypełnione słomą Interesujący się budownictwem drewnianym nie mogli przeoczyć stanowiska Ewy Czap, młodej… cieśli, specjalizującej się w budownictwie naturalnym i tynkach glinianych. Pokazała innowacyjny system ścienny EcoCocon, który jej zdaniem rewolucjonizuje budownictwo poprzez najlepsze wykorzystanie naturalnych materiałów, przy jednoczesnym zapewnieniu zdrowego, komfortowego i energooszczędnego życia. – W tych panelach warstwa ze słomy lub włókien drzewnych pomaga osiągnąć standard domu pasywnego w chłodnym klimacie, a otwarta dyfuzyjnie membrana paroprzepuszczalna zapobiega utracie ciepła, zapewniając odprowadzenie wilgoci przez ścianę – mówiła wykonawczyni obiektów. – Izolacja ze słomy wykonana jest w technologii wielokierunkowego prasowania. Dwurdzeniowa konstrukcja nośna produkowana jest z drewna pozyskanego w sposób zrównoważony, zaś wymiary są indywidualnie dopasowane do każdego projektu budowlanego. Standardowa grubość takiej ściany to 40 cm. Można uzyskać na nich płaską i jednorodną powierzchnię, idealną do pokrycia tynkami glinianymi w różnych zestawieniach kolorystycznych. Tego typu ściany stwarzają możliwość stosowania różnorodnych materiałów wykończeniowych. Współczynnik izolacyjności ściany wynosi 0,12 W/m²K, izolacyjność akustyczna – 54 dB, odporność ogniowa 120 min, a gęstość sprasowanej słomy jest rzędu 110 kg/m3. Panele EcoCocon wykonane są w 98 proc. z naturalnych materiałów odnawialnych, które tworzą zdrowy mikroklimat wewnątrz pomieszczeń przy stałych temperaturach. System jest otwarty dyfuzyjnie, więc umożliwia odprowadzenie nadmiaru wilgoci, a brak mostków termicznych i szczelność zapobiega wnikaniu zimnego powietrza oraz pleśni. System jest prefabrykowany w rygorystycznie kontrolowanych warunkach, co pozwala na uzyskanie bardzo wysokiej Wspieranie rzemiosła, które walczy o przetrwanie I EDYCJA WDF W ZGIERZU | Święto pasjonatów drewna i profesjonalistów z tej branży Może w jakimś stopniu Wood Design Festival w Zgierzu wpłynie na społeczne przekonanie, że rzemiosło jest czymś ważnym, unikatowym, kultywującym dziedzictwo minionych lat. tekst i fot. Janusz Bekas precyzji – mówiła Ewa Czap. – Dzięki wyeliminowaniu prac mokrych, cały budynek może być zmontowany w krótszym czasie w porównaniu do tradycyjnej konstrukcji. Panele pasują do każdego projektu budowlanego i zapewniają architektom swobodę twórczą. Sporo też Ewa Czap opowiadała o wykonywanych przez siebie tynkach glinianych, zachwalając ich zalety oraz różnorodność, podobnie jak materiałów izolacyjnych firmy Steico. Festiwal specjalistów i pasjonatów Spotkanie tak różnorodnych rzemieślników, specjalistów i pasjonatów drewna miało miejsce podczas dwóch dni września w Zgierzu k. Łodzi, podczas Wood Design Festival, którego organizatorami byli: Urząd Miasta Zgierza, Park Kulturowy Miasto Tkaczy oraz EPI Narzędziownia BIS z marką Świat Drewna, a patronami medialnymi – czasopisma Wydawnictwa Inwestor: „Gazeta Przemysłu Drzewnego” oraz „Meblarstwo. Komponenty i technologie”. – To jedyne w Polsce tak wielowątkowe i szeroko zakrojone wydarzenie dla pasjonatów drewna oraz profesjonalistów tej branży – mówiła podczas otwarcia Anna Małaczyńska, pełnomocnik Parku Kulturowego Miasto Tkaczy i Urzędu Miasta Zgierza. – Łączy ono indywidualnych rzemieślników i wytwórców z ekspertami najważniejszych ośrodków naukowych, instytucji oraz firm specjalistycznych. Staraliśmy się stworzyć społeczność ludzi zdolnych, z pasją i miłością do pracy w drewnie, żeby wspólnie celebrować zanikający kunszt i zaprezentować różnorodność wyrobów drewnianych. – Wood Design Festival jest świętem rzemiosła i rzemieślników – podkreślał Przemysław Staniszewski, prezydent Zgierza. – Wydarzenie ma integrować i promować środowiska rzemieślnicze, naukowe, dydaktyczne, instytucjonalne, techniczne czy handlowe oraz umożliwić wymianę doświadczeń, wiedzy i umiejętności. W dużym stopniu nawiązuje do historii Nowego Miasta w Zgierzu, czyli nowoczesnej osady rzemieślniczej, zbudowanej od podstaw w XIX wieku. Rzemiosło, którego bazą było sukno, rozwinęło się także w innych dziedzinach, związanych z drewnem, jak ciesielstwo i meblarstwo. Zgierz ponownie otwiera się na rzemieślników z całego kraju, prezentując rzemiosło i wiedzę związaną z drewnem, które stało się symbolem miasta. Cieszę się, że udało się zrealizować projekt nam bliski w kontekście charakteru zabudowy miejskiej z XIX wieku z drewna i rozwoju Zgierza związanego z przemysłem włókienniczym, a wcześniej tkackim, co staramy się dzisiaj kultywować. Żeby pokazywać bogactwo dziedzictwa, będziemy kontynuować imprezę, służącą rozwojowi rzemiosła, zachowaniu dawnych technik obróbki drewna, jego szerokiemu zastosowaniu oraz stwarzaniu możliwości w zakresie designu. – Istotną częścią programu pierwszej edycji Wood Design Festival są strefy: konsultacyjna i warsztatowa, wykorzystujące wiedzę i umiejętności najlepszych w Polsce praktyków i teoretyków, projektantów, badaczy, przedstawicieli środowisk rzemieślniczych – dodał Radosław Bednarek z EPI „Narzędziownia BIS” oraz Świat Drewna. Popularna strefa warsztatowa Pierwszego i drugiego dnia w hali MOSIR w Zgierzu odbywały się warsztaty, konsultacje, szkolenia, prezentacje firm, ośrodków edukacji drzewnej i uczelni. Z każdą godziną coraz większe było zainteresowanie praktycznymi zajęciami w strefie warsztatowej, gdzie prowadzący pokazywali i uczyli sztuki renowacji mebli, rzeźby w drewnie, intarsji, snycerstwa, japońskiej techniki łączenia Zgierski Wood Design Festival spotkał się ze sporym zainteresowaniem. Aneta Krzyżak zainteresowania naukowe łączy z… praktycznym stolarstwem tradycyjnym. Mirka pokazywała, jak efektywnie szlifować powierzchnie mebli przed ich renowacją.

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz