Gazeta Przemysłu Drzewnego 11/2023

51 listopad 2023 Po lakierowaniu powierzchnia drewna staje się chropowata. Powodem tego są włókna, które ulegają ścięciu podczas normalnego szlifowania. Jednak po kolejnym lakierowaniu problem powraca. Rozwiązaniem jest system szlifowania FLADDER, czyli metoda szlifowania, która bazuje na odmiennych zasadach niż szlifowanie standardowe. Została ona wykorzystana w serii szczotkarek GYRO. Zamiast szlifować z ciągłym naciskiem na powierzchnię obrabianego elementu, w systemie Fladder szlifowanie elementu odbywa się w ruchu cyrkulacyjnym z wykorzystaniem sześciu wrzecion szlifujących, które obracają się zgodnie z ruchem zegara. Oznacza to bardziej jednakowe wyszlifowanie elementów na całej powierzchni i także jednakowe zużycie narzędzi szlifujących. Zwiększony współczynnik tarcia Seria szczotkarek Gyro jest efektem prac badawczo-rozwojowych. Konstruktorzy kierowali się ideą, aby maszyna była tak silna i kompaktowa jak to tylko możliwe. Szczotkarka występuje w czterech modelach – 200/GYRO, 300/GYRO, 300/GYRO TB i 400/GYRO, różniących się szerokością transportera pasowego, a co za tym idzie i maksymalną szerokością szlifowanych elementów oraz mocą zainstalowanego silnika napędzającego agregat. Bezkońcowy i bezszwowy transporter składa się z kilkunastu warstw syntetycznego materiału pokrytego warstwą naturalnej gumy zwiększającej współczynnik tarcia. Wał napędzający transporter jest wypukły, co wpływa pozytywnie na dokładność jego prowadzenia. W przypadku modelu 200/ GYRO jego szerokość wynosi 1000 mm, natomiast w pozostałych wersjach szczotkarki jest to 1300 mm. Symbol TB oznacza, że jest to maszyna typu top – bottom, czyli jest ona przystosowana do szlifowania zarówno górnej, jak i dolnej płaszczyzny w jednym cyklu roboczym. Szlifierki bez tego symbolu w nazwie obrabiają tylko górną płaszczyznę. Transporter jest perforowany, co oznacza, że współpracuje on z podciśnieniowym systemem mocowania szlifowanych elementów. Specjalnie zaprojektowana turbina z optymalnym przepływem jest niezastąpionym elementem wyposażenia, szczególnie podczas szlifowania małych podzespołów. Prędkość pracy transportera jest taka sama dla wszystkich modeli i zawiera się w przedziale od 0,3 do 10 m/ min. Regulowana jest płynnie za pomocą falownika. Perfekcyjne mocowanie Masywna, a zarazem kompaktowa głowica z przekładnią agregatu roboczego posiada sześć poziomych stożkowych wrzecion ze szczotkami. Wrzeciona montowane są w parach, a każda z nich obraca się w innym kierunku. Gwarantuje to uzyskanie jednakowego efektu wykończenia wszystkich płaszczyzn szlifowanego elementu, a także jednakowe zużycie szczotek. Głowica zamontowana jest na unikalnej konstrukcji nożycowym zawieszeniu i przystosowana jest do barSilne i kompaktowe, jak to tylko możliwe SZCZOTKARKI | Odmienne zasady szlifowania we Fladder GYRO Masywna, a zarazem kompaktowa głowica z przekładnią agregatu roboczego posiada sześć poziomych stożkowych wrzecion ze szczotkami. tekst i fot. Tomasz Bogacki Szczotkarki Gyro występują w czterech modelach. Kompaktowa głowica z przekładnią agregatu roboczego posiada sześć poziomych stożkowych wrzecion ze szczotkami. R E K L AMA dzo wysokich momentów obrotowych. Oprócz tego, podczas szlifowania głowica z sześcioma wrzecionami obraca się w kierunku odwrotnym do ruchu wskazówek zegara i oscyluje poprzecznie do kierunku posuwu. Oznacza to, że szlifowanie powierzchni odbywa się praktycznie w każdym możliwym kierunku, bez względu na to, w jaki sposób element jest położony na transporterze. Obydwa ruchy są ze sobą zsynchronizowane. Głowice poszczególnych modeli napędzane są silnikiem o innej mocy. Dla Fladder 200/GYRO przewidziano napęd o mocy od 17,5 do 21 kW. W pozostałych zainstalowano odpowiednio jednostki o mocy 21, 50 i 33 kW. W pakiecie wyposażenia opcjonalnego znaleźć można urządzenie ograniczające zużycie energii nawet o 30 proc. W praktyce redukuje ono czas, kiedy głowica i transporter działają, ale w strefie szlifowania nie ma elementu. Oprócz mniejszego zużycia energii ogranicza to także zużycie szczotek i transportera. Stożkowe wrzeciona głowicy umożliwiają stosowanie różnego rodzaju narzędzi. Najczęściej wykorzystywane są cylindry szlifujące o średnicy 150, 250, 300, 350 lub 400 mm. Maszyny wyposażone są w system lock-it™, zapewniający utrzymanie właściwej równowagi narzędzi i ich perfekcyjne mocowanie. Ułatwia i przyspiesza on także ich wymianę. Sterowanie pracą maszyny odbywa się z pozycji pulpitu dotykowego z ikonami, co z punktu widzenia operatora czyni ją bardzo łatwą i intuicyjną w obsłudze. Szczotkarki wyposażono także w system bezpieczeństwa zintegrowany z przezroczystymi osłonami agregatu. Ich otwarcie powoduje zatrzymanie maszyny. l

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz