Automatyzacja lakierowania – od czego zacząć i jak ją z sukcesem przeprowadzić?

Automatyzacja lakierowania – od czego zacząć i jak ją z sukcesem przeprowadzić?

Wdrożenie automatyzacji nie polega jedynie na zakupie robota przemysłowego. To możliwość wykonania wcześniejszych testów, odpowiednie doradztwo i właściwa integracja nowej technologii z pozostałymi rozwiązaniami produkcyjnymi.

Jak rozpocząć przygodę z automatycznym lakierowaniem? Od czego zacząć i do kogo zwrócić się o pomoc? – te pytania zadaje wielu małych i średniej wielkości producentów, którzy chcą unowocześnić swój park maszyn, ale nie wiedzą, jak to zrobić!

Bo choć na rynku nie brakuje oferentów rozwiązań automatyzujących produkcję, w tym procesy lakierowania, to już tak powszechne nie jest kompetentne doradztwo oraz właściwy dobór technologii. To wciąż dla wielu nowy temat. Zwłaszcza że automatyzacja lakierowania nie polega jedynie na kupnie automatu czy robota lakierniczego.

Największym problemem ograniczającym zapał producentów do wejścia w automatyzację lakierowania jest coś, o czym najczęściej krępują się powiedzieć. I nie jest to wielkość inwestycji wyrażona bezpośrednio w finansach – jak by się mogło wydawać – komentuje Zbigniew Nowakowski, dyrektor operacyjny w firmie Unison, będącej polskim producentem technologii automatycznego lakierowania. – Planując automatyzację procesów lakierniczych, zakup robota czy linii lakierniczej, nie wiedzą, na co zwrócić uwagę, kto im dobierze urządzenia, kto oceni, czy ich zakład oraz infrastruktura, która czasami jest bardzo uboga i skromna, podoła automatyzacji.

Jak podkreśla Zbigniew Nowakowski, wielu producentów nie ma jeszcze doświadczenia z automatami produkcyjnymi. Słyszeli o nowych technologiach, widzieli niektóre rozwiązania na filmach czy imprezach targowych. Jednak obawiają się złego doradztwa ze strony oferentów maszyn czy nietrafionej inwestycji oraz źle dobranej technologii.

Obawiają się, że pozbywając się problemu w postaci niewielkich wydajności przy obecnym, tradycyjnym lakierowaniu, wpadną w pułapkę skomplikowanych urządzeń wymagających skomplikowanej obsługi – dodaje dyrektor Unison. – I na końcu pozostaną z tą inwestycją sami, bez realnego i sensownego wsparcia dystrybutora. Jednocześnie zakupione urządzenie, na którym nie do końca się znają, nie sprawdzi się w lakierowaniu wyrobów, które produkują i nie będzie obsługiwało lakierów, które obecnie stosują.

Doradztwo

Inwestycja w automatyzację lakierowania musi dać klientowi wymierne korzyści w postaci usprawnienia procesu, oszczędności lakieru i energii, powtarzalnej jakości produkcji elementów oraz odciążenia pracowników.

Nie osiągnie się tych celów bez poznania specyfiki produkcji klienta i właściwego doradztwa przy doborze rozwiązania – zaznacza Zbigniew Nowakowski. – Owo doradztwo jest tak samo ważne jak jakość automatu czy robota lakierniczego. Dlatego firma Unison to z jednej strony producent i dostawca automatów i robotów lakierniczych, a z drugiej strony doradca technologiczny firm.

Każdego z klientów Unison przygotowuje do inwestycji. Niejednokrotnie dostraja całą technologię lakierowania, a nie tylko sprzedaje urządzenie. Pokazuje proces przejścia przez etap wdrożenia automatyzacji szybko, prosto oraz skutecznie. Analizuje założenia dotyczące oczekiwanych wydajności, poznaje lakiery stosowane przez zakład i pod wszystkie te dane dobiera urządzenia.

Świadomość

Sprawnego procesu automatyzacji nie uda się przeprowadzić również bez świadomości klienta odnośnie tego, w jakim celu ma zostać zrealizowana przyszła inwestycja i jakie korzyści przyniesie.

Lakiernia jest w większości przypadków wąskim gardłem pod względem wydajności. Jej utrzymanie w należytej staranności stanowi również duży koszt dla zakładu. Dzięki automatyzacji procesów lakierniczych zwiększa się wielkość produkcji, polepsza jakość lakierowania, a firma – od pierwszego dnia pracy robotów lakierniczych – zyskuje poprzez mniejsze zużycie lakieru, energii elektrycznej oraz skrócenie czasochłonności procesu.

Rentowność produkcji meblowej i przemysłu drzewnego maleje, co spowodowane jest wzrostem cen materiałów do produkcji oraz wzrostem cen energii i płac. Producenci więc zmuszeni są szukać oszczędności. Mogą je znaleźć m.in. inwestując w urządzenia, które optymalizują produkcję, zwiększają jej wydajność oraz jakość bez wzrostu jej kosztów.

Zużycie lakieru przy jego aplikacji z wykorzystaniem robotów lakierniczych jest o tyle mniejsze – w porównaniu z procesem ręcznym – że zakup urządzenia praktycznie sam się spłaca. Niejednokrotnie kwota tej oszczędności w skali miesięcznej pokrywa ratę leasingu za robota lakierniczego. Dodatkowo, zużycie energii podczas automatycznego procesu lakierowania występuje tylko podczas samego lakierowania. I wynosi zwykle połowę tego zużycia w porównaniu do procesów ręcznych. W kabinie ręcznej zużycie przefiltrowanego i podgrzanego powietrza (czyli stosunkowo drogiego) szacuje się na poziomie 15-20 tys. m3 na godzinę. Dobrze skonfigurowane i zoptymalizowane roboty lakiernicze zużywają realnie 5-7 tys. m3 na godzinę. To czysta oszczędność!

Dodatkowo same się wyłączają w momencie zakończenia aplikacji lakieru, czego nie spotyka się w przypadku procesu ręcznego lakierowania.

Klienci zwykle wiedzą o tych zaletach, ale i tak mają wiele wątpliwości – informuje przedstawiciel firmy Unison. – Pytają, czy na pewno osiągną zamierzone korzyści, jeśli robot lakierniczy w ciągu dwóch dni wykona pięciodniową pracę dwóch lakierników? Jaki mamy pomysł i sposób na lakierowanie tzw. krótkich serii? Czy po zmianie koloru będą musieli czyścić całą kabinę przez kilka dni? Nie zostawiamy klientów bez odpowiedzi na te pytania – doradzamy oraz budujemy ich świadomość.

Wielu klientów jest opornych również do zmiany od lat stosowanego lakieru, gdyż np. mają rozpowszechnione próbki kolorów, które są zaakceptowane i zatwierdzone przez klienta końcowego. Obawiają się, że automatyzacja wymusi zmianę stosowanych lakierów i całej opracowanej technologii lakierowania.

Nic bardziej mylnego – wyjaśnia Zbigniew Nowakowski. – Jako producent i dostawca maszyn oferujemy automat czy robota lakierniczego jako kompletne rozwiązanie, które w pełni odpowie na potrzeby klienta, w tym będzie dostosowane do rodzaju lakierów, jakich używa.

Testy

Jednym z etapów właściwego przygotowania się do przeprowadzenia automatyzacji lakierowania jest także wcześniejsze wykonanie testów. Przekonanie się o zaletach inwestycji jeszcze przed jej zakupem jest możliwe i jest w zasięgu polskiego rynku! Bardzo ważne jest, aby sprawdzić maszynę samemu, osobiście. Doskonałą możliwość wykonania takich prób i testów daje laboratorium firmy Unison, zlokalizowane w jej siedzibie – w Cieplewie k. Gdańska.

To miejsce o dużych kompetencjach – zaznacza Zbigniew Nowakowski. – Nie ma drugiego takiego laboratorium w Polsce skierowanego stricte do branży lakierniczej. To tutaj szkolimy przyszłych operatorów naszych maszyn oraz dajemy klientom możliwość przeprowadzenia wszelakich testów. Także tych wykonywanych na próbkach i lakierach przez nich dostarczonych. Dzięki temu możemy dobrać klientowi technologię lakierniczą idealnie pod jego wymagania. A klient na testy nie musi jechać na drugi koniec Europy, jak ma to miejsce w przypadku kupna technologii od zagranicznych dostawców.

Ponadto po zrealizowaniu inwestycji i ustawieniu automatu czy linii lakierniczej w miejscu docelowym, technicy firmy Unison wykonują także uruchomienie technologii, potwierdzając tym samym spełnienie należytej jakości oraz oczekiwań wobec pracy urządzenia. Automatyzacja to nie jest jedynie zakup robota przemysłowego. To możliwość wykonania wcześniejszych testów, odpowiednie doradztwo i właściwa integracja nowej technologii z pozostałymi rozwiązaniami produkcyjnymi.

Dzięki wcześniejszym testom w naszym laboratorium klient już w momencie składania zamówienia jest przekonany, że urządzenie, w które inwestuje, poznał i przetestował – podsumowuje Zbigniew Nowakowski. – Więc zakup maszyny od firmy Unison to nie jest inwestycja w rozwiązanie, które widziało się jedynie w katalogu i o którym rozmawiało się z przedstawicielem handlowym. Klient w momencie kupna nie musi się zastanawiać, czy urządzenie właściwie polakieruje detale i spełni jego oczekiwania. On już to wie, gdyż sprawdził naszą technologię w laboratorium Unison. To dla klientów ogromna wartość i pewność udanej automatyzacji lakierowania.  

UNISON Sp. z o.o.

ul. Przemysłowa 25, 83-031 Cieplewo

+48 512 413 642

handlowy@unison.com.pl

www.unison.com.pl