Praca w każdych warunkach terenowych

Praca w każdych warunkach terenowych

Instalowane w rębakach Pezzolato bębny znane są z niezawodności i minimalnego zapotrzebowania na czynności serwisowe. Zostały one zaprojektowane z myślą o jak najwyższej jakości zrębków wszystkich frakcji z uwzględnieniem jak najmniejszego obciążenia maszyny oraz redukcji wibracji, hałasu i zużycia paliwa.

Włoska firma Pezzolato została założona w 1976 r. i dzięki jakości swoich produktów w krótkim czasie zdobyła czołową pozycję w Europie. W ofercie handlowej znajdują się dwie linie produktów – Greenline i Redline, które łączy jednak jeden cel, czyli prawdziwa jakość służąca zrównoważonej produkcji energii.

Redline to pierwsza linia maszyn, która powstała w roku założenia firmy. Początkowo są to pilarki taśmowe typu „łabędzia szyja”, przeznaczone zarówno do użytku prywatnego, jak i dla małych podwykonawców. Jednocześnie, jako pierwsza we Włoszech i jedna z pierwszych w Europie, firma opracowuje i dostarcza hydrauliczne maszyny do łupania kłód. W latach osiemdziesiątych ubiegłego wieku Pezzolato wprowadza technologię pił tarczowych. System ten pozwala na łatwiejsze użytkowanie i konserwację maszyn, zapewniając jednocześnie maksimum bezpieczeństwa.

Z kolei Greenline to maszyny i urządzenia przeznaczone do produkcji biomasy, rozdrabniania drewna ukierunkowanego na redukcję objętości, produkcję zrębków jakościowych. Najpierw w katalogu pojawiają się rębaki tarczowe, a następnie bębnowe. Ponadto w skład Greenline od początku wchodzą maszyny do przygotowania kompostu, takie jak biorozdrabniacze i rozdrabniacze młotkowe, obracarki kompostu i przesiewacze.

Dziś firma Pezzolato dysponując powierzchnią 55 000 m2 (z czego 25 000 m2 pod dachem) i 120 pracownikami, może działać z dużą elastycznością, gwarantując seryjne produkty, rozwiązania specjalnie zaprojektowane pod kątem spełnienia wymagań klientów.

Bębny z nożami w układzie schodkowym

Obecnie szeroka gama rębaków bębnowych Pezzolato, z silnikami o mocy od 80 do 1200 KM, pokrywa praktycznie wszystkie wymagania klientów. Najnowszym projektem jest samojezdny rębak bębnowy PTH 1400/1000 ALL ROAD, przygotowany do jazdy po autostradzie i do pracy w każdych warunkach terenowych. Kody cyfrowe znajdujące się w symbolu maszyny określają szerokość bębna rozdrabniającego (1400 mm) oraz jego średnicę (1000 mm).

Rębak posiada maksymalną mobilność dzięki czterem napędzanym kołom – NOKIAN 650-65 R38. Wszystkie koła są skrętne i umożliwiają trzy tryby kierowania: obie osie razem, każda oś z osobna lub tylko oś przednia. ALL ROAD napędzany jest sześciocylindrowym silnikiem VOLVO PENTA TWD 1683 VE o pojemności skokowej ponad 16 l i mocy 796 KM. Jego maksymalny moment obrotowy wynosi 3650 Nm i osiągany jest już przy 1000 obr./min.

Przeznaczony do rozdrobnienia materiał podawany jest do kosza załadunkowego za pomocą żurawia Palfinger Epsilon S110F104 z wysięgnikiem o długości 10,1 m z chwytakiem FG31R i sterowaniem elektrycznym za pomocą joysticków. Został on umieszczony w samym środku maszyny w celu lepszego rozłożenia ciężaru zarówno podczas transportu, jak i w fazie roboczej. Szeroki kosz załadunkowy został zaprojektowany specjalnie do obróbki materiału o dużej objętości. Jest on wyposażony w podajnik łańcuchowy o szerokości 1400 mm, który umieszczony został na wysokości 1050 mm od podłoża, co zapewnia szybsze ładowanie zarówno małych, jak i dużych stosów drewna.

Instalowane w rębakach Pezzolato bębny znane są z niezawodności i minimalnego zapotrzebowania na czynności serwisowe. Zostały one zaprojektowane z myślą o jak najwyższej jakości zrębków wszystkich frakcji z uwzględnieniem jak najmniejszego obciążenia maszyny oraz redukcji wibracji, hałasu i zużycia paliwa. Czyste, gładkie cięcia uzyskano dzięki zastosowaniu specjalnej konstrukcji noży, a także dużej bezwładności samego bębna ważącego 4500 kg. W katalogu znaleźć można bębny w dwóch konfiguracjach, jeśli chodzi o liczbę noży. Bazują one na tym samym bębnie z dwunastoma, rozmieszczonymi schodkowo, uchwytami nożowymi. Pierwsza wersja uzbrojona jest w 6 ostrzy i na jeden obrót bębna przypada jedno cięcie. Pozostałe uchwyty są zaślepione. Rozwiązanie to przeznaczone jest do produkcji zrębków o dużych rozmiarach. W drugiej konfiguracji bęben posiada 12 noży i w jednym obrocie wykonywane są dwa cięcia. Taki układ pozwala na uzyskanie zrębków średnich i małych rozmiarów. Natomiast przeciwnóż zbudowany jest z sześciu niezależnych sekcji, a w razie uszkodzenia wymieniany jest konkretny odcinek, a nie cały nóż, co obniża koszty eksploatacji. Jest on zamontowany na wsporniku z siłownikiem hydraulicznym połączonym z miechem wypełnionym azotem. W przypadku gdy jakieś ciało obce (metal, kamień, beton) dostanie się do maszyny, miech odsuwa przeciwnóż, tworząc więcej miejsca. W tym samym czasie zmieniany jest kierunek działania transportera podawczego, co skutecznie zapobiega uszkodzeniu maszyny.

W ofercie dostępne są dwa rodzaje przeciwnoża – wykonany ze stali narzędziowej lub z węglikiem spiekanym.

Odporne na ścieranie stalowe płyty pokryte węglikiem

W trakcie pracy maszyna stabilizowana jest za pomocą czterech wysuwanych w bok hydraulicznych podpór, z których dwie umieszczono tuż pod kabiną, co zwiększa komfort pracy operatora.

Zrębki wyrzucane są przez napędzany hydraulicznie wentylator z bezstopniową regulacją prędkości. Dzięki temu jego prędkość obrotową można dostosować do rzeczywistych potrzeb, zmniejszając zużycie i wytwarzanie zbyt drobnych zrębków. Ustawiona przez operatora prędkość jest utrzymywana przez system na stałym poziomie, nawet jeśli zmieniają się obroty silnika głównego. Kanał wyrzutowy posiada możliwość obrotu w zakresie do 270 stopni, co ułatwia załadunek kontenerów ustawionych z każdej strony rębaka.

Zużywające się części wentylatora i przenośnika wyładowczego zbudowane są z odpornych na ścieranie stalowych płyt pokrytych węglikiem, funkcjonujących pod nazwą CDP (Castodur Diamond Plates). CDP jest w rzeczywistości najlepszym rozwiązaniem na rynku do zastosowań chroniących przed zużyciem podczas pracy z drewnem.

Wspomniana wyżej kabina to niezwykle komfortowe i innowacyjne rozwiązanie. Można regulować nie tylko wysokość jej położenia, ale również przemieszczać we wszystkich kierunkach w płaszczyźnie poziomej. Celem jest poprawa widoczności obszaru załadunku oraz przenośnika rozładunkowego podczas użytkowania żurawia. Całkowicie przeszklona i klimatyzowana, posiada wszystkie elementy umożliwiające zarządzanie maszyną zarówno podczas jazdy, jak i podczas rozdrabniania. Operator ma do dyspozycji dwa duże ekrany, na których wyświetlany jest obraz z dwóch kamer, będących standardowym wyposażeniem maszyny. Jedna z nich umożliwia podgląd strefy załadunku, natomiast druga – transportera rozładunkowego. Oprócz tego w kabinie zainstalowano także dwa ekrany dotykowe – jeden do obsługi pojazdu, a drugi rębaka podczas pracy.

ALL ROAD wyposażony został w zoptymalizowane oprogramowanie, które sprawia, że operator może przemieszczać pojazd na środku placu bez zatrzymywania rozdrabniania, a przejście z ustawienia drogowego do roboczego odbywa się automatycznie i zajmuje mniej niż 60 s. Oprócz tego posiada router GSM pozwalający na zdalny serwis oraz homologowane siedzenie dla pasażera.   Wyłącznym przedstawicielem i serwisantem Pezzolato w Polsce jest firma BL System z Nowego Sącza.  

~Tomasz Bogacki