Możliwa jest optymalizacja kosztów przewozu surowca

Możliwa jest optymalizacja kosztów przewozu surowca

Powstało narzędzie pozwalające na współpracę nabywców drewna oraz przewoźników, świadczących usługi środkami transportu przygotowanymi do przewozu drewna.

Część nabywców drewna dysponuje własnymi środkami jego transportu z nieodległych lokalizacji leśnych do zakładu, inni korzystają z usług firm transportowych. I pewnie nie byłoby potrzeby tworzenia internetowej Giełdy Transportu Drewna TruckTimber.com, gdyby zawsze i wszędzie przedsiębiorcy drzewni mieli możliwość zakupu surowca przydatnego do ich produkcji w najbliższym nadleśnictwie.

Takiej możliwości Portal Leśno-Drzewny nie zapewnia, a system aukcyjny sprawia, że duża część masy drzewnej z odległych nadleśnictw jest dowożona do tartaków – mówi Maciej Wroński, członek zarządu spółki TruckTimber.com z Gorzowa Wielkopolskiego. – Mam z braćmi – Jakubem i Jackiem, jako współprowadzący firmę Drewbud Wrońscy z zakładem produkcyjnym w Wielisławicach k. Strzelec Krajeńskich, tego typu doświadczenia i dlatego zdecydowaliśmy się na stworzenie pierwszej w Europie internetowej giełdy ładunków, przeznaczonej dla branży drzewnej. Stworzone narzędzie pozwala na współpracę oferentów frachtów, czyli nabywców drewna oraz pojazdów różnych przewoźników, świadczących usługi środkami transportu przygotowanego do przewozu drewna dłużycowego czy kłodowanego, ale także biomasy drzewnej. Platforma umożliwia publikowanie, wyszukiwanie oraz akceptowanie ofert, jak również dostęp do katalogów sprawdzonych firm. Można zgłaszać ładunki do przewozu, a także wolne przejazdy pojazdów dedykowanych do przewozu drewna.

Giełda dostępna jest w Internecie, pod adresem trucktimber.com, oraz jako aplikacja na urządzenia mobilne. Aplikacja umożliwia zaawansowane dodawanie i znajdowanie ładunków i transportu w czasie rzeczywistym, weryfikację przewoźników, jak również zaplanowanie transportu, stwarzając możliwość optymalizacji tras i kosztów.

Dzięki zaawansowanym algorytmom wyszukiwania, w aplikacji jest dostęp do ofert ładunków zarówno od firm spedycyjnych, jak i przedsiębiorstw handlowych – dodaje Michał Małochwiej, prezes spółki TruckTimber.com. – Dodatkowo w aplikacji istnieje opcja znajdowania stałych zleceń i zawierania długoterminowych kontraktów. Narzędzie ma służyć optymalizacji kosztów transportu surowca, pozyskiwaniu nowych przewoźników i eliminowaniu „pustych” przebiegów ciężarówek. Wszak mamy sytuację, że drewno przewożone jest do jednego odbiorcy z południa kraju na zachód, a do innego – z zachodu na południe. W każdym takim przypadku samochód odbywa podróż bez ładunku, ale koszty takiego pustego przejazdu musi pokryć nabywca drewna, co dodatkowo zwiększa koszty surowca.

Zważywszy na koszty paliwa i płac, pozyskanie nowych klientów i wyeliminowanie choćby części wolnych przejazdów przez pozyskanie przez przewoźników zwrotnych ładunków ma głęboki sens finansowy, społeczny i… klimatyczny. Mniej ciężarówek na drogach to także większe bezpieczeństwo ruchu i ulga dla asfaltowych nawierzchni.

Stworzono prosty system korzystania z portalu. Po prostej i bezpłatnej rejestracji w systemie można natychmiast korzystać z jego pełnej funkcjonalności. – Narzędzie pozwala na wprowadzenie danych o ładunku drewna do przewiezienia, a także na zgłaszanie wolnych przejazdów – mówi Jakub Wroński. – Łącząc obie strony procesu transportowego, obie uzyskują korzyści. Trzeba tylko wprowadzać swoje zlecenie transportowe na giełdę TruckTimber i skorzystać z możliwości uzyskania najkorzystniejszej ceny za transport drewna, wykorzystując wolny przejazd takiego czy innego przewoźnika. Ci zaś mogą rejestrować w aplikacji swoje puste przejazdy, żeby uzyskać ładunek zwrotny. Choć giełda działa od niedawna, to już ponad 150 firm z Polski, Czech, Słowacji, Litwy dokonało rejestracji i zaczyna współpracę. Najaktywniejszy dotychczas jest znaczący producent biomasy, ale zarejestrowano też zlecenia na przewóz drewna z Austrii, Niemiec, Czech, Słowacji, Finlandii, Łotwy i Estonii. Możliwości jest naprawdę wiele, więc warto zakłady drzewne i transportowe zachęcić do nowej formy współpracy.  

~bej