Market z drewna?

Market z drewna?

W stolicy Słowacji Bratysławie powstał jeden z największych drewnianych sklepów w Europie. To odpowiedź sieci Kaufland na trendy prośrodowiskowe.

Konstrukcja drewniana pomoże przede wszystkim zaoszczędzić CO2. Z wyliczeń sieci wynika, że chodzi aż o 514 ton w porównaniu do klasycznej konstrukcji betonowej. Podobny, jednak tylko w części oparty na drewnie sklep działa już w Marktredwitz w Bawarii.

To jednak nie wszystko, bo w sklepie zastosowano więcej rozwiązań proekologicznych. Zielone fasady i powierzchnie dachowe działają jak naturalny zbiornik CO2 i zielony system klimatyzacji. Ponadto ogrzewanie zapewnia odzysk ciepła z zamrażarek i lodówek.

Na dachu sklepu zainstalowano panele fotowoltaiczne, które produkują energię, a część parkingu wykonana jest z nawierzchni plastikowej wyprodukowanej z recyklingowanych kabli odpadowych PVC.

To zresztą nie pierwszy sklep zbudowany z materiałów z odzysku. Podobnie jest w przypadku powstającej właśnie placówki w Tuttlingen w Badenii-Wirtembergii, gdzie z materiałów powstałych z odzysku zbudowano fasadę, schody i parking.

Wykorzystanie drewna pozwoliło nam znacznie zmniejszyć zużycie energii i CO2 podczas budowy sklepu. Drewno, jako neutralny pod względem emisji dwutlenku węgla i odnawialny materiał budowlany, dobrze magazynuje CO2, ma stosunkowo niski ciężar i może być ponownie wykorzystane. Chcemy sprawdzić, jak ta koncepcja sprawdza się w praktyce i czy sklepy zbudowane w oparciu o konstrukcję drewnianą będą dobrą alternatywą w przyszłości – powiedział Michael Hiese, Head of Corporate Center International.

Dodał też, że użycie materiałów z odzysku to przykład redukcji zużycia surowców oraz kolejnego przykładu na zmniejszenia śladu węglowego przy budowie nowych sklepów.

~materiały prasowe