Możliwość dowolnej modyfikacji naczep

Możliwość dowolnej modyfikacji naczep

Skuteczny i bezpieczny transport zrębków lub wyprodukowanych towarów to klucz do sukcesu współczesnego biznesu.

Każdy producent materiałów sypkich w pewnym momencie coraz śmielej spogląda w stronę naczep z ruchomymi podłogami, które już na stałe zaczynają w tej dziedzinie wspomagać transport. Do lamusa powoli odchodzą naczepy-wywrotki czy kontenery.

– Ruchome podłogi są idealnym rozwiązaniem dla transportu surowców sypkich, w postaci zrębków czy peletu – mówiła Małgorzata Targosz, project manager w firmie Benalu-Legras, podczas Konferencji Biomasy w Piekarach Śląskich.

I trudno tym słowom zaprzeczyć. Jednak wybór naczepy idealnej wcale nie jest taki prosty. 

– Grupa Benalu-Legras to jeden z liderów europejskiego rynku producentów naczep. Grupa ma w swoim portfolio spółki o dużym doświadczeniu (najstarsze datowane są na 1919 rok). Obecnie w strukturach grupy jest pięć przedsiębiorstw produkcyjnych, w tym jedno w Polsce – Mega, z siedzibą w Nysie – mówi przedstawicielka firmy. – Produkujemy ponad 4 000 pojazdów rocznie, zatrudniając przy tym ponad 1300 pracowników. Nasze produkty można zobaczyć nie tylko na europejskich drogach. Naczepy z ruchomymi podłogami są obecne również np. na rynkach dalekiej Afryki.

Nieomal kompletna modyfikacja

Wśród bogatej oferty pojazdów, znaleźć można również specjalistyczne naczepy dedykowane do transportu materiałów sypkich różnego pochodzenia.

– Francuska firma Legras, specjalizująca się w ruchomych podłogach, jest liderem tego rynku od ponad 50 lat – tłumaczy Małgorzata Targosz. – Gama rozwiązań podyktowana wymaganiami poszczególnych rodzajów transportów jest ogromna. Każdy z pojazdów oferowanych na rynek ma dodatkowo wiele opcji rozbudowy, ponieważ samo hasło „ruchoma podłoga” jest w naszym przekonaniu bardzo szerokie.

Kubatura naczep waha się pomiędzy 90 a 100 m3, choć na specjalne zamówienie produkowane są jeszcze większe pojazdy na potrzeby rolnictwa.

Taka pojemność wymaga odpowiedniego posadowienia. Dlatego tworzone są naczepy o konstrukcji nośnej zarówno aluminiowej, jak i stalowej. Waga takiej naczepy to 7800 kg, w wersji z ramą długą, stalową.

Rama samonośna, o konstrukcji częściowo ażurowej, jest lżejsza o 200-250 kg. Ma to znaczenie szczególnie przy transporcie materiału na krótkich trasach, gwarantując spore oszczędności. Dla producentów biomasy dedykowane są jednak ramy długie 14-metrowe, wyprodukowane z wysokiej jakości stali.

– To wersja najlepsza, ze względu na niestabilne często warunki gruntu w miejscach załadunku – mówi przedstawicielka francuskiego producenta. – Jest to rozwiązanie bezpieczniejsze zarówno dla pojazdu czy kierowcy, jak i ładunku oraz samego procesu załadowczego.

To, co nas wyróżnia, to szeroki zakres modyfikacji – mówi Małgorzata Targosz. – Jesteśmy w stanie każdy z naszych produktów dostosować według indywidualnego projektu opartego na potrzebach klienta. Każda firma jest inna i ma inne potrzeby, a nasi pracownicy są w stanie zareagować na każdą z nich, dostosowując produkt do oczekiwań.

Co więc podlega modyfikacji? Ściany naczep mogą być różnej grubości, co wynika z  przewidywanego stopnia ich zużycia, zależnie  od przewożonego materiału. Można je modyfikować na całej długości naczepy lub częściowo, ponieważ  jej tylna część jest bardziej narażona na zużycie w procesie przeładunku. Osiąga się to poprzez zastosowanie odpowiednich paneli lub wspawanie dodatkowych blach wzmacniających o grubości 3 mm.

– Komponenty użyte do produkcji naczep to „top of the top” materiałów dostępnych na rynku – twierdzi Małgorzata Targosz. – Dotyczy to zarówno podzespołów, takich jak osie czy oświetlenie, ale i elementów konstrukcyjnych. Firma współpracuje tylko z markami znanymi i sprawdzonymi. W naszej ofercie znajduje się dwanaście rodzajów podłóg. Standardowy panel podłogowy ma 10 mm

(7 mm + 3 mm) i jest on najczęściej wybierany przez klientów. Alternatywą dla niego jest panel „smooth” o gładkiej powierzchni, minimalizującej uszkodzenia przewożonego towaru. Jest także dostępny panel o grubości 14 mm, najczęściej używany do transportu odpadów, ze względu na swoją odporność. Każdy z nich jest przystosowany do pracy wózka widłowego o masie do 9 ton.

Pozostając na chwilę w temacie samej konstrukcji podłóg, warto wspomnieć o autorskim rozwiązaniu firmy Legras, dzięki któremu stała się liderem na francuskim rynku naczep z ruchomą podłogą. Mowa o systemie odprowadzania płynów.

– Pomiędzy panelami podłogi prowadzony jest profil, który odprowadza płyny wydobywające się z wilgotnego ładunku, kanalikami kierowane na tył naczepy – tłumaczy przedstawicielka Legras. – Tam znajduje się zbiornik o pojemności od 130 do 250 l, łatwy w opróżnieniu.

Producenci biomasy mogą także wybrać podłogi z systemem paneli, które zachodzą na siebie.

– System Cargo Floor montowany pod naczepą przesuwa panele podłogowe, których profil zachodzi na siebie, takie rozwiązanie konstrukcyjne zapobiega dostawaniu się drobin pomiędzy mechanizm, a to czyni to rozwiązanie bezawaryjnym – mówi Małgorzata Targosz.

Łatwiejszy załadunek i rozładunek

Wśród ułatwień transportowych znaleźć można także różne rodzaje zamknięć dachowych czy tylnych.

– W przypadku drzwi oferujemy dwa typy rozwiązań, które najczęściej się sprawdzają: hydroklapę z zaciskiem, otwieraną za pomocą jednego przycisku, stosowaną zazwyczaj przy konieczności wyładunku materiału w miejscach niebezpiecznych dla kierowcy, oraz tradycyjne, szczelne drzwi czteroryglowe, które wbudowane są w tylne panele – informuje przedstawicielka Legras. – W przypadku naszych produktów otwarte jest pełne światło naczepy, co pozwala na całkowite wysypanie przewożonego materiału, bez konieczności dodatkowych prac w celu usunięcia nagromadzonego materiału w okolicach zawiasów.

Natomiast rozwiązaniem optymalizującym proces załadunku jest automatycznie składany dach typu butterfly. Pozwala on na szybkie zabezpieczenie towaru, który usypany był z „górką”. System ten to dwa hydrauliczne skrzydła, nachodzące na siebie z siatką MESH, alternatywą jest hydrauliczne bądź elektryczne ramię naciągające powłokę dachu na ładunek. Rozwiązania te mają ogromne znaczenie w optymalizacji czasu realizacji zleceń, gdyż zamknięcie trwa niecałą minutę. Skrócenie czasu pomiędzy przeładunkami pozwala firmom skutecznie i szybko wykonywać pracę.

Atutem firmy Legras jest otwarcie na dialog z klientami

– Co sprawia, że nasi klienci wracają do nas? – mówi przedstawicielka firmy. – Pytani odpowiadają zazwyczaj, że nie mają potrzeby szukania innego dostawcy, ponieważ nasze produkty spełniają w pełni ich oczekiwania. Do ich dyspozycji oddaliśmy 22 punkty serwisowe w Polsce, zapewniając najwyższy poziom obsługi. Innowacyjność biznesu naszych klientów jest dla nas najważniejsza. 

~Bartosz Szpojda



Opiekunowie regionów:

Polska zachodnia – tel. +48 798 659 533

Polska wschodnia – tel. +48 734 920 553

Manager produktu – tel. +48 512 226 512

www.mega-nysa.pl

www.legras-industries.com